Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av femc
Hej jag körde till affären ikväll
Och allt funkade som det skulle.
När jag startade bilen och skulle hem.
Så gick bilen dåligt. När jag kommit hem.
Så lös avgasreningslampan.
Och fick felkod p0301.
Måste använda bilen.
Vad skall jag göra?
av andersuw
Du borde ha specat bilmodell, modellvariant (motor) och årsmodell. Men troligen handlar det om misständning på 1:ans cylinder. Felkoden sätts när det finns risk för att katalysatorn tar skada av misständningen så du bör helst inte köra bilen. Troligen är anledningen till misständningen något annat än en trasig tändspole eftersom det finns särskilda felkoder för det senare som du i så fall borde ha fått istället för, eller vid sidan av, P0301.

VIDA (Volvos diagnosprogram) anger följande tänkbara felorsaker för P0301:

låg bränslenivå
upprepade kallstarter där motortemperaturen inte ges tillfälle att uppnå rätt arbetstemperatur mellan starterna
vatten i tändstiftsbrunnar
defekt tändstift
förorenat eller felaktigt bränsle
luftläckage
Igensatt vevhusventilation.
Skadad VVT-enhet.
igensatt/läckande insprutningsventil
felaktigt bränsletryck
ojämn kompression

Om du inte har någon annan felkod än P0301 bör man i första hand misstänka ett fel som kan tänkas röra bara en cylinder, inte alla, t.ex. vatten i tändstiftsbrunnen eller defekt tändstift.
av femc
Det är en volvo v70 2.5 FT 2008
Vad är mest troligt när det kom så plötsligt
av andersuw
Det första man bör titta på är kanske fukt i tändstiftsbrunn, defekt stift eller igensatt/läckande insprutningsventil. En Volvoverkstad kanske kan lämna säkrare tips på vad det troligen handlar på basis av tidigare erfarenhet. Var försiktig när det gäller arbete kring tändspolarna. Livsfarligt hög spänning där med tändningen på.
av femc
Jag kan ingenting om bilar och det finns ingen tid på verkstan förrän i januari. Någon i göteborg som har tips på vad jag skall göra. Kan jag chansa på stp rengörning i tanken. Lr är det troligen tändspole som gått sönder.
Jag servar bilen på märkesverkstad varje 1500 mil så tändstift byttes förra servicen.

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]

Har provat det, men det fungerar inte.

Har du haft samma jacka/byxor på dig nä[…]

snö

@lennarte , Snart kommer ogräset då? :[…]