Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Verado skrev:Yes, jag har sensus connect. Jag tycker det vore lite bekvämare att slippa sätta dit och ta loss gps-en varje dag.
Ja det är en av flera fördelar. Nu vet jag inte riktigt hur bra din nya Garmin är men lösa GPSer kan ha sina sidor även i andra avseenden, i alla fall hade de det sist jag provade (vilket jag då och då gör när vi hyr bil).
Verado skrev:Om jag köpte bilen helt ny hos Bilia blir det billigare då att uppgradera till org nav? Jag har för mig att Bilia har sagt summan 6900:-
Om du kan få någon rabatt beror nog helt på vilken tumme du personligen har med Bilia. Men att du nyss köpt bilen ny hos dem kan ju alltid vara ett argument vid prisförhandlingarna. Om inte annat kanske du kan få samma rabatt som du gissningsvis fick på själva bilen.
Verado skrev:Personligen tycker jag det är ruttet att inte ha det som standard när man köper en bil för nästan en halv miljon.
Själv är jag tacksam över att det inte längre kostar runt 20 lakan, vilket det gjorde för inte särskilt länge sedan, och att kartuppdateringarna är gratis och inte längre kostar bortemot 3000 kr (som de fortfarande gör till min V70 -02). Men allt är relativt. ;-)
av andersuw
snepo skrev:går att få billigare än 3000,men då är det inte volvos
Menar du uppgraderingen? Ja det finns diverse andra sätt att få den mycket billigare, i alla fall på vissa modellgenerationer. Fast inget av dem är fullt lagligt. Till de lagliga men ändå billigare alternativen hör ebay, där man normalt kan hitta en komplett uppsättning DVDer för RTI-systemet i min gamla 02:a för strax under 2000 och en DVD som enbart täcker ett begränsat antal länder i Europa, däribland Sverige, för strax under tusenlappen. När jag tittade häromdagen hittade jag också till min förvåning en komplett uppsättning färska kartor för drygt 300 spänn. Köpte dem omedelbart och hoppas de skall vara vad de utger sig för (har inte fått dem än). Men det var ett begränsat parti och det tillhör inte vanligheterna att man stöter på sådana erbjudanden.

Om det är en lös GPS du menar kan man ju få en sådan för nästan inga pengar alls idag. Allra billigast blir det om man har en smartphone med inbyggd GPS (vilket väl de flesta har numera). Då behövs ju bara lite mjukvara plus en hållare i bilen.
Användarvisningsbild
av snepo
ja uppgraderingen,köpte en dvd till min under tusenlappen.Lika till min förra bil.Funkar klockrent.
av andersuw
snepo skrev:ja uppgraderingen,köpte en dvd till min under tusenlappen.Lika till min förra bil.Funkar klockrent.
Ja, det är absolut en lösning om det bara är en av DVDerna (den där Sverige finns) som man behöver. Annars finns just nu det här erbjudandet med alla tre DVD-erna till osedvanligt bra pris. Hoppas att allt visar sig vara OK eftersom det är vad jag beställt:

http://www.ebay.com/itm/Volvo-RTI-MMM-P ... 14?vxp=mtr
Användarvisningsbild
av snepo
andersuw skrev:
snepo skrev:ja uppgraderingen,köpte en dvd till min under tusenlappen.Lika till min förra bil.Funkar klockrent.
Ja, det är absolut en lösning om det bara är en av DVDerna (den där Sverige finns) som man behöver. Annars finns just nu det här erbjudandet med alla tre DVD-erna till osedvanligt bra pris. Hoppas att allt visar sig vara OK eftersom det är vad jag beställt:

http://www.ebay.com/itm/Volvo-RTI-MMM-P ... 14?vxp=mtr
ja jag klarar mig med sverige.Ska vi längre bort flyger vi.Det var bra pris du hittade.Man kan göra fynd på Ebay
av andersuw
snepo skrev:ja jag klarar mig med sverige.Ska vi längre bort flyger vi.
Det gör vi också i många fall. Men på sommaren blir det ofta lite "Grand Touring" med bilen på kontinenten. Troligen har dock vår gamla -02:a gjort sitt på just den fronten. Vi räknar med att åka V70 -15 i sommar. :D
snepo skrev:Det var bra pris du hittade.Man kan göra fynd på Ebay
Ja ibland. Men jag har tittat på just kartuppdateringar flera gånger förut och aldrig sett något erbjudande som varit tillnärmelsevis så bra som det här.
Användarvisningsbild
av snepo
andersuw skrev:
snepo skrev:ja jag klarar mig med sverige.Ska vi längre bort flyger vi.
Det gör vi också i många fall. Men på sommaren blir det ofta lite "Grand Touring" med bilen på kontinenten. Troligen har dock vår gamla -02:a gjort sitt på just den fronten. Vi räknar med att åka V70 -15 i sommar. :D
snepo skrev:Det var bra pris du hittade.Man kan göra fynd på Ebay
Ja ibland. Men jag har tittat på just kartuppdateringar flera gånger förut och aldrig sett något erbjudande som varit tillnärmelsevis så bra som det här.
Jag tittade också där innan jag köpte min uppdatering.Hittade två,där det fattades en skiva.Så jag köpte där jag beställt förut istället.
av anna1984
Ni som kör på externa GPS:er, går det att koppla bort batteridriften på något sätt? Jag vill helst slippa att hålla på och sätta på och stänga av den manuellt hela tiden. Vill att den ska fungera som en integrerad GPS som sättts på när man startar bilen och stängs av när man stänger av bilen.
av andersuw
Antar att du med batteridrift menar strömmatning från bilens elsystem till GPSen. Om du kopplar in GPSen så att den har 15-matning (ström bara vid tändning på eller i "radioläge") bör det inte vara några problem. 15-matning har du exempelvis i cigg-uttaget eller i kabeln på vägen dit om du vill göra en fast installation.

@XC60Recharge , Bilen jag har tittat på &[…]

Elpriset

Ser ut som om det är en glädjefaktor p&a[…]

@mimeck , Ja, då är det nog inte den k[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]