Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tommy12345302
hej
jag verkar ha igensatt vevhusventilation. Jag har en volvo 740 b230f, jag märkte att det börjat komma olja ur oljepåfyllningshålet. Jag gjorde testet att låta motorn på gå tomgång med locket löst påskruvat och det dansar runt. Jag tänkte börja med att kolla http://wwwsthlmrally.forum24.se/wwwsthl ... -8811.html men fattar inte- om filtret är igensatt, hur byter jag detta? samt den lilla slangen (som är gulmarkerad i denna länk) hur lossar jag den- drar jag bort den på ena sidan och skruvar på andra?
Användarvisningsbild
av White
Den tunna slangen sitter bara påstucken på nipplar både vid flammfällan och insuget. Flamfällan är lätt att byta/tvätta, den sitter
bara löst instucken i sin hållare.

Oljelocket dansar runt på alla rödblockare jag haft, så det är inget konstigt med det! Det som brukar hända då det läcker vid oljelocket
är att gummipackningen blir för hård och inte tätar längre. Köp en ny, den kostar inte många kronor.
Användarvisningsbild
av JGN248
Jag testade för något år sedan, genom att hålla ett A4 papper ovanför påfyllningshålet för att se om pappret fladdrade av utblås. Var ett visst övertryck. Som ovan skribenter menar, så är det relativt lätt att få loss slangarna, men var FÖRSIKTIG med att "rucka" slangarna i sidled (speciellt den lilla som går från insugningen till hopkopplingen vid flamfällan. Plastnippeln kan vara torr och lätt att knäcka av. Vidare så går det en kort slang ner till en svart burk, rengör den och den svarta burken. Den svarta burken fungerar som ett "vattenlås" för oljan som jag förstått det. Den var igensatt på min. Men var försiktig med den svarta burken när du tar loss den, så att slangen ner i oljetråget med filter INTE följer med. Finns en packning mellan blocket och den svarta burken. Byt den. :) Rengör den svarta burken med bensinbad och tryckluft.
av tommy12345302
hej
jag var idag iväg på volvo o köpte ny nippel, flamskydd, liten slang mellan nippel och insug, samt ny stor slang från toppen på nippeln då den stora slangen hade en spricka i sig. Nu ikväll lossade jag nämnda grejor på bilen o satte på de nya. Kan säga att flamfällan såg väldigt bra ut, i nippeln fanns någon gulaktig oljeklet men jättelite, slangarna var väldigt bra. Bortsett stora slangen så hade jag inte behövt byta något av grejorna, nu gjorde jag det ändå vilket jag i skrivade stund undrar varför men gjort är gjort.

Jag hade gärna sluppit att byta oljefällan, då den verkar lite farlig att lossa som också JGN248 skriver, men sett till skicket på flamfällan mm så borde inte den vara igensatt (fast veta kan man aldrig)

Med att locket dansar runt menar jag egentligen- locket hoppar, flera centimeter upp.

Jag bytte packningen på oljepåfyllningslocket 2012 eller 2013 tror jag, volvo orginal, det är väl ganska tidigt att det redan gett sig men det kan ju ske.
av NilsO
Vad gäller oljefällan så finns det liksom två aspekter.

Det ena är att det måste vara lopp igenom den. Det kan man kolla genom att blåsa luft genom den. Om det går enkelt (luften kommer ner i vevhuset) så är det fritt lopp. Då ventileras vevhuset och det finns ingen risk för övertryck av den anledningen.

Det andra är att den måste avskilja oljestänk och dimma på ett effektivt vis. Om den är igensatt så sätts den funktionen ner – men för den sakens skulle behöver det inte vara dåligt lopp för vevhusgaserna. Det ger inte förhöjt vevhustryck, och är egentligen inget större problem i sig. Däremot är det kanske risk att den sätts igen så att även ventilationen slutar fungera, och det ger ju risk för skadade tätningar etc.

Bästa sättet att kolla vevhustrycket tycker jag är med "ballongprovet". Alltså att man trär en ballong över röret till oljestickan. På B230F är det helt normalt att den fladdrar till och reser sig när man varvar upp motorn, men den ska inte vara konstant uppblåst.

På B230F är det egentligen aldrig direkt undertryck i vevhuset, ventilationen är inte konstruerad för att det ska vara det. Till skillnad från en del andra tidigare Volvomotorer, och motorer på andra märken.
av tommy12345302
hej
tackar för svar, jag skall testa ballongtestet ikväll

hur gör man detta: "Det ena är att det måste vara lopp igenom den. Det kan man kolla genom att blåsa luft genom den. Om det går enkelt (luften kommer ner i vevhuset) så är det fritt lopp. Då ventileras vevhuset och det finns ingen risk för övertryck av den anledningen." - tar man bort nippeln och blåser med tex en pump och så kommer luften ur vart?
av tommy12345302
jag testade "ballongprovet" och ballongen blir ju inte direkt uppblåst, den blir mkt lite uppblåst (typ diameter 3 cm) så jag antar väl att det är ok med ventilationen
Motorhaveri s60 2.4T

Enda sättet att få svar är nog att[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]