Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Smygarn
Hej!
Jag har alltid sedan jag tog körkort för 15år sedan kört bilar som haft ca 10 år på nacken,men sedan en tid tillbaka har jag och sambon pratat om att köpa nån nyare bil. Nu är det gjort så i veckan köpte vi en V70 D2 -14. Bilen är fantastisk och vi är helnöjda! Men det är en sak jag upptäckte dagen efter köpet
Det är så att när nån sitter på passagerarsidan så varnar bältesvarnaren att personen ifråga inte sitter fast, även fast bältet sitter i bälteshållaren. Alla andra säten och bälten funkar som det ska men inte på passagerarsidan. Är det nå glappt i hållaren eftersom bilen inte känner av att bältet är på plats? Det är ganska störande att se och veta detta för när man väl kostar på 180 000 kr på en rätt ny bil vill man ju att elektroniken ska fungera! Har pratat med säljaren och han säger att garantin inte gäller på någe sådant utan enbart motorproblem etc. Han har lovat att ringa Volvo och fråga om det finns nån nybilsgaranti etc som kan ta detta! Personligen så tror inte jag det eftersom bilen precis passerat 2år!
Nån som har någe tips på vad det kan vara eller var jag kan vända mig?
Mvh Thomas
av Daniel73
Reklamationsrätten omfattar även sådant.
Det där får dom fixa alt ge prisavdrag.
Lagstadgat och går inte att friskriva sig mot.

Enda sättet för handlaren att slippa ansvar är om det stod med i deklarationen .
av Smygarn
Är det så? :-)
Nej det stod inget i köpekontraktet och det visste troligtvis inte säljaren om heller. Jag tittade och provkörde bilen själv och därmed upptäcktes inte felet försen jag va hemma med bilen och sambon tog plats i passagerarstolen.
Så jag kan alltså gå vidare med detta? Säljaren verkar inte vilja ha nånting mer med bilen/mig att göra utan hänvisar till Volvo
Användarvisningsbild
av Vojje
Daniel73 skrev:Reklamationsrätten omfattar även sådant.
Det där får dom fixa alt ge prisavdrag.
Lagstadgat och går inte att friskriva sig mot.

Enda sättet för handlaren att slippa ansvar är om det stod med i deklarationen .
för att förtydliga är det Konsumentköplagen som avses (KKL)
av mattish
KKL är bra, men som köpare har man en undersökningsplikt som sträcker sig långt. Nämn dock inte det för bilhandlaren.

Köpte en bil med något som jag tolkade som dåligt batteri, men visade sig vara brända ventiler. Fick bråka lite med bilfirman, men stod på mig. Fick motorn renoverad.
av Daniel73
mattish skrev:KKL är bra, men som köpare har man en undersökningsplikt som sträcker sig långt. Nämn dock inte det för bilhandlaren.

Köpte en bil med något som jag tolkade som dåligt batteri, men visade sig vara brända ventiler. Fick bråka lite med bilfirman, men stod på mig. Fick motorn renoverad.
Är bilen varudeklarerad så ska vesäntliga fel vara antecknade där.
Just vid bilköp är man i och med det lite bättre skyddad.

Bilhandlaren har ju då skriftligen meddelat vilka fel och brister en bil har.
Säljaren ansvarar dessutom alltid för alla fel som uppstår dom första 6 månaderna om inte säljaren kan påvisa att det inte fanns vid försäljningen.
Om det var trasigt litegrann och det yttrar sig först sedan så anses felet funnits vid leverans.

Har man köpt bilen på kredit kan man också reklamera till kreditgivande bank.

Har paff för hela kylaren på våra[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]

Elpriset

Såna här verkar ju för bra fö[…]

Transmissionsolja till M66

Ato24.de/en har den bäste "oljehittaren&[…]