SBergdahl skrev:Det är väl mest du som utmålar dig som barnamördare?
Sommardäck är bättre än vinterdäck på sommaren. Det är inte så mycket att diskutera.
Att byta till vinterdäck för sent är kasst. Inte heller så mycket att diskutera.
Sen kommer de lustiga pseudoresonemangen om att bra vinterdäck är bättre än dåliga och/eller slitna sommardäck (mycket möjligt, men de är också dåliga) och liknande.
Är det inte bättre att du bara säger att du är för lat för att byta och att du tycker att det är bra nog men fattar att det inte är bäst? 
Kanske du och dina vänner ska läsa inläggen så nånting blir rätt?
Nej det var alldeles nyss nån som skulle bli jätteförbannad.
Nu pratar jag europeiska åretruntdäck och de som jag visade i testet är bättre än många däck under många omständigheter dock inte is, men det är bara användarna av åretruntdäck ni anser är farliga för omgivningen för att de inte råkar vara bäst på ren is som det nästan aldrig är i södra Sverige.
Ni attackerar bara åretruntdäck-förespråkarna för att de inte har det bästa valet på när det är is, eller riktigt riktigt varmt, ni vill inte ta in att det finns andra temperaturer och väglag under ett år, och mycket större del, det finns vår och höst. Då åretruntdäck kan vara och oftare är bättre, men ingen skulle attackera era kära vinter å sommardäck för att de inte är de optimalaste alternativen då. Men tvärtom går jättebra.
Jag använder inte åretruntdäck, jag gjorde ett par tre år och har alltså till skillnad från många här erfarenhet av dem och fann dem oftast minst lika bra som vinterdäck respektive sommardäck i det område jag bor när jag kör på fritiden, det var det som allt började med att trådskaparen undrade om det kunde va nåt för honom som körde lite i storstan mest i södra Sverige om jag minns rätt, ja skulle jag säga, de funka ypperligt, de var bättre och säkrare än många andra däck ofta men de gånger de inte var det så anpassar man bara körsättet, är det över tjugofem plus kör man inte över 200km/t även om man kan men det är inte bra, aldrig bra men det går, och är det under tio minus så kör man inte heller rally även om man kanske skulle kunna men nja man får ta det lite lugnare, hålla hastighetsgränser och avstånd och ta det typ fem procent lugnare så kör man lika säkert som nån med specialiserade vinterdäck, så jättestor skillnad är det inte på dem. Enkelt som en plätt, men det är så svårt för alla vinterdäcksfundamentalister här att köpa.
Bra skrivet rid54.