NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Haddock
Det blir imma i Cupen. Och detta med råge. Det kan bli så mycket imma att jag blir tvungen att ta ner rutorna helt. Vid flera tillfällen så har hela cupen fyllts med imma när man kör och det spelar ingen roll om hur mycket ac:n står och blåser. Jag har testat alla kombinationer och inställningar som går på AC:n men inget får bort imman. Detta har kommit smygande med åren på bilen. Så det började för ca 2 år sedan och har bara accelererat och blivit värre.

Jag har haft bilen inne på volvo verkstad två gånger och påtalat detta fenomen men de har inte funnit någon orsak.
Detta är svår visar för mekarna eftersom att imma inte bara dyker upp på beställning och de vet heller inte om de lagat något.
Det lustiga är också att en av mekarna mätte upp hur mycket gas som finns i AC:n och det är riktigt fina värden nästan fullt. I övrigt så kyler AC:n och värmer riktigt bra.

Jag har kollat drenaget på bilen och det är inget skit i rören så vatten kan rinna ut.
Det jag misstänker är att på något sätt så har ett spjäll fällts i ac: gått sönder och då cirkulerar inte luften.
Men hur kollar man sånt ?
av xxargs
Kolla dräneringen från evaporatorn (brukar vara en slang från evaporatorn ned till undersidan av bilen någonstans och när det fungerar så droppar det tydligt och mycket vatten under bilen en varm fuktig dag när man kör med AC:n en tid)

Droppar det inte i den situationen även efter en längre drift så är det stopp i slangen och ofta så blir det vått i mattorna inne i bilen när det rinner över i evaporatorn då när den arbetar så produceras det litrar med kondensvatten i timmen som bräddar över och rinner ned lite var stans där det kan och tex. hamnar den på värmepaketet så får du ångbastu...

Har man slarvat med kupé-filterbyte eller inte har filtret där alls så är det större sannolikhet att dräneringen korkas igen av uppfångad pollen och smuts som fälls ut på de våta evaporatorflänsarna, sköljs av och packar sig i botten av tråget, täcker igen hålet och hindrar avrinning.
av Haddock
Uppdatering.
Klämde på ac dränaget och ut rann det ca 0.5 liter vatten under bilen och vips var imman borta.
Kupéfiltret har tidigare bytts vid varje service men bilen står vid ett träd som varje vår släpper ifrån sig mycket pollen, gissar att det är något sådant som slammar igen ac:n .

Bild
Användarvisningsbild
av Perra83
Va skönt!!!
Kan du dammsuga där i slangen så det verkligen blir korsdrag?
Nu är det galet va fuktigt det är ute men skönt i bilen 8)
av Haddock
Perra83 skrev:Va skönt!!!
Kan du dammsuga där i slangen så det verkligen blir korsdrag?
Nu är det galet va fuktigt det är ute men skönt i bilen 8)
Jag gissar med varning och försiktighet att man skulle kunna dammsuga med en våtdammsugare och få den ränsad på allt skit som samlats där. Det som skulle vara riskfyllt gissar jag är om dammsugaren drar igång någon fläkt av något slag längre in i ac:n . Men går gör det och sitter det något skit ivägen kan det vara värt att försiktigt försöka.

Japp bilen är som "ny" . :)
av 780xlt
Haddock skrev:Uppdatering.
Klämde på ac dränaget och ut rann det ca 0.5 liter vatten under bilen och vips var imman borta.Bild
Var sitter detta ?
Jag har en V50 2.0D
av timebandit
Den sitter i passagerarbrunnen till vänster :)
Bara lyfta på mattan där så hittar du den.
Dvs nedanför konsollen. Lätt att sparka loss om man inte håller fötterna i styr :/
av Haddock
Var försiktig med mattan i taket i sittbrunnen. Den upplevde jag svår att montera tillbaka så att den sitter fast.
Användarvisningsbild
av Nexus
Den dära slangen var det stopp i på svågerns bil. Golvet hö fram + bak flöt det om. Blåste ur slangen och bilen fick stå några dagar med cupevärmare sen problemet med imma borta. :D
Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]

https://www.bildelsbasen.se/sv-se

Hej Fråga gällande min Xc-70 -15 Har […]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]