Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Börjat få problem med abs/antispinn. Ungefär som att bilen tror att det är jättehalt trots att det är torrt ute.
Sökt runt på nätet och kommit fram till att de ska funka att ohm-mäta givarna.
Delat på kontakterna vid båda fjäderbenen, men får ingen kontakt. Känns lite osökt att båda lagt av.
Nån som har något tips på hur man mäter givarna?

//Jimmy
Om du ohm mäter så ska du få kontakt och den ska visa oändligt mycket om det är fel, är dom hela så ligger du runt 1000 ohm. Aldrig noll. Du har provat att "polvända"? Och att ohm mäta visar egentligen om sensorn funkar utan bara att kablarna är hela. Tror man ska kunna mäta mV. När du snurrar däcket och mäter mV så ska du få utslag beroende på hur fort du snurrar.
Är det fram så kan det ju även vara kransarna. Jag själv hade problem med ABS och fick till slut åka och till verkstad och läsa ut felkoder

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Ja man kan ohm mäta givarna.

Men jag tror inte att felet sitter i givaren/arna med din felbeskrivning.

Tappar ABS-styrdonet kontakten med en sensor så stänger det ner, och ABS funktionen upphör, samt ilsket lysande lampa.

Ta och kolla ABS kransarna på drivknutarna.
Du har säkert en spricka i den ena, eller rent av båda, eller väldigt rostiga.
En spricka påverkar inte själva ABS, för den har större tolerans mot hastighetsskillnad än antispinn har.
Därför ballar antispinn ur, före ABSen.
En spräckt krans ger heller ingen felkod.
Om en stor bit saknas, sätts felkod felaktigt på givaren.

Man ska kolla kransarna (fram, först och främst) som STEG 1 om problem med abs eller antispinn förekommer. Lysande lampa eller ej.
Först när kransarna uteslutits, kollar man andra alternativ.

Dom är billiga (ca 80kr) och hyffsat enkla att byta för normalhändig person.
Felet löst.

Det var abs-kransen på vänster sida som spruckit.
Men skulle göra rent höger sida när jag ändå höll på, men drivaxeln sitter berget, får inte loss den.

Det går inte att ohm mäta givarna, ialla fall inte den typen som jag har, dom är magnetiska. Ska tydligen bara gå att med oscillioskåp eller hur det nu stavas.
Hej!

I regel går det att ohm-mäta en givare med en Multimeter. I detta fall ett värde på ca 1 000 – 1 200 ohm. Man ser om det är avbrott eller fel värde.
Med ett Oscilloskop (inte en Multimeter) ser man om pulsbredden är större på en felaktig flank (avstånd) mellan tandningen.
Bilens dator ser felet o larmar på färddatorn.
Många gånger är det detta fel som SPÖKAR på våra bilar, plus/minus tio år gammal bil.
Ps. Gör ren navet från rost innan du/ni pressar på den nya ringen. Diametern har blivit större av rost vilket innebär, svårt/trögt att få på ABS ringen på navet.

Trevlg helg önskar S80 o Mussen
Lennart
Hitta en annan tråd som beskriver mitt fel ännu närmare hoppar över till den tråden. Länk till den här

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&t=117911

Första inlägget i den tråden jag la in
----------------------
Hej Fortsätter i denna påbörjade tråd om ABS fel.

-Fick samma symtom Antisladdlampan börja blinka under färd bilen trodde det var halt bromsa helt plötsligt när man körde tills ABS enheten stängdes av och det står "ABS service erfordras" Nu börjar en massa små fel av lite olika karaktär som ingen hastighetsmätare som gick vid start och växellådan ville inte växla samt ryckig när man släpper gasen och frikopplar vid gas släp på motorvägen. Så fort ABS service erfordras tänds går hastighetsmätaren men inte farthållaren samt ryckig och frikopplar vid gas släp på motorväg.

-En gång gick allt igen. Sen har det varit som beskrivningen ovan.

-Eftersom jag viste att ABS kransarna var mycket rostiga och dåliga. Köpte jag nya till båda sidor fram.
Kontrollera med PPC vänstergivare trasig enligt den + massa motorkoder. (just det motorlampan tändes också när ABS felen börja spöka)

-Vidare byte vänster ABS krans fram. nolla felkoderna allt släkt. Kör iväg hastighetsmätaren fungerar direkt efter 100 meter tänds ABS service och bara ABS lampan tänds samt den i mitten varningstriangeln ingen motorlampa nu.
Bilen växlar direkt men farthållaren fungerar inte och frikopplingarna och rycken är kvar.

-Byter höger ABS krans. Nollar datorn. Kör iväg nu fungerar inte hastighetsmätaren men bilen växlar direkt. Efter ca 1 km tänds ABS och Bromsvarning och Varningstriangel och det står "Bromsfel stanna omedelbart"

-Kolar felkoderna nu indikerar den fel på båda ABS givarna fram. Nollar felkoderna igen. Nu tänds samma varning efter bara bara 50 meter. Provar nolla igen men samam fel rulla riväg och allt tänds nästan omedelbart. Nu fungerar hastighetsm'ättaren så att den visar hur fort jag kör men km räknaren går inte längre utan står still.

-Ja där är jag nu vad gör jag nu tycker ni?
Mina 3 saker jag kommer på just nu att gå vidare i fallet är följande.
1.Byter ABS givare fram båda sidor kan båda pajat samtidigt? (tagit ut och satt i dom många gånger innan utan något blivit fel med dom ser hela ut också)
2.Kan det vara fel ringar? Räknat tänderna på gamla och nya ringarna får det till 48 tänder på båda. Samt ser ingen skillnad på dom mer än att dom gamla knappt hade tänder kvar. Prata med reservdelssäljaren men han säger som det jag hittat själv ska bara finnas en model och det är den med 48 tänder.
3.ABS modulen trasig? (vad jag förstår mycket dyr ny så redan snokat upp renoverings firmor för det, något att säga angående att renovera en ABS modul?)

Tack på förhand till dig/er som har erfarenheter av detta fel och några tips vad jag gör vidare med detta fel.

Med vänlig hälsning
Andis
----------------------
Senast redigerad av 3 Andis, redigerad totalt 0 gång.

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]

Har provat det, men det fungerar inte.

Har du haft samma jacka/byxor på dig nä[…]

snö

@lennarte , Snart kommer ogräset då? :[…]