- lör 10 dec 2016, 16:11
Såvitt jag vet är styrenheten för VoC en del av telefonmodulen, PHM. Den sitter bakom handskfacket som måste tas bort för att komma åt resten. Vet inte exakt hur svårt jobbet är men enligt VIDA måste man vara försiktig (risk att böja optiska kablar för mycket och/eller förstöra kontaktstycken).
Sedan undrar jag om det överhuvudtaget är möjligt att byta till en begagnad enhet ifråga om just VoC. Det är förstås en hel del säkerhetshänsyn av olika slag att ta när det gäller VoC och Volvo kan därför ha spärrat möjligheten att byta till en begagnad del. Är ganska säker på att det är så när det gäller föregående generation (V70N m.fl.) och det kan mycket väl vara så när det gäller nästa också. Att det skulle gå att byta mot en begagnad styrenhet rakt av, utan att ladda om och omkonfigurera mjukvaran hos Volvoverkstad, bedömer jag i vart fall som helt uteslutet.
På vilka grunder vet du med säkerhet att du har fel på din nuvarande styrenhet?
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut