Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Plötsligt kom ett vibrerande högt tjut i instrumentbrädan när jag kör på motorvägen i 95-110km/h :shock: .

Svårt att beskriva ljudet, men man kan likna det med ett papper som fastnar i dammsugarens munstycke. Högt, störande, vinande och något vibrerande ljud. Det tystnar när farten sänks. Verkar som ljudet kommer mellan instrumenten och luftutblåsen ovanför radion. Vaccummätaren till turbon ligger på undertryck när det låter. Får aldrig turbomätaren att gå mer än ca 3mm in på trycksidan, medans den kan gå långt åt vänster (undertryck). Men jag misstänker att turbon inte funkar då den gått 56000mil?. (Karossen har gått 19000mil)

Har testat att ändra värmereglagen från auto till andra lägen på de båda vänstra vreden utan skillnad i oljudet. Klimatanläggningen med AC styrs med vaccum antar jag? Kan det vara någon bälg som gått sönder till klimatanläggningens olika spjäll? Kanske går att koppla ur för att testa om oljudet går att lokalisera? Tacksam för tips om ni råkat ut för liknade oljud :)
Ja verkar logiskt. Men jag kom ihåg hur underbart trångt det var när jag satte i instrumenten och kopplade kablar och slangen :roll:
Måste ändå under instrumentbrädan och fixa slangen till bakrutespolningen som sprutar vatten på passagerarsidans gummimatta :lol:
Började få mina aningar vart jag skulle söka härom dagen då det stormade på väg till jobbet. Då kom missljudet i 60km/h.
Ljudet hade alltså påverkats utifrån :???: . När jag kom fram till jobbet så kollade jag in listerna runt framrutan. Såg ok ut, men ett clips hade släppt mitt ovanför förarplatsen. Troligtvis trasigt då det inte ville låsa då jag försökte banka till listen. Tog en tejprulle med eltejp och satte mot rutan och gummiläppen på listen så inte luft kunde komma mellan list och rutan. Blev tyst och fint, som nytt! Men det hade varit ett högt och konstigt överröstande ljud. Hehe slapp ju riva i instrumentbrädan :lol:

Exakt. Ingen idé med värme och slä[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 54[…]

Hur får man loss baksätet?

Fjäder dörrlås

Har du fått tag på en returfjäder[…]