Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maxeos
Såg att det nu går att konfigurera en V90 med Bi-Fuel motor på Bygg Din Volvo.
https://byggdinvolvo.volvocars.se/landi ... 4789fd3efd

Om man tar den i basutförande blir det en T5:a bensin med 8-stegad automat, med Momentum-nivå. Då landar priset på 387900 kr, med 10% rabatt (som de flesta med ramavtal verkar ha) slutar det på 349110 kr. 7,5 basbelopp för 2017 är 336000 kr, det är alltså bara 13110 kr som skiljer. Vad tror ni om chanserna att lyckas pruta ner den till "rätt pris"? Det rör sig om 14% rabatt istället för 10%. Nu vill mitt företag att det ska finnas utrymme för vinterdäck i de här 336000 kronorna så jag behöver egentligen pruta ner gasbilen till 326000 kr. Möjligt eller omöjligt?

Är det någon som beställt en sådan? Leveranstid?

Jag har en beställning inne på en D3:a, 6-stegad automat, Kinetic med VOC och Klimatpaket. Men jag vill hellre ha en gasbil och om jag då får den 8-stegade lådan och dessutom Momentum nivå på köpet så känns det helrätt!

Om det inte går att pruta ner hos Volvo-handlaren, har ni tips på argument gentemot min arbetsgivare?

//Max
av AnteHag
Hej
Tror tyvärr det blir svårt med tanke på hur mycket ordrar Volvo har på V90 just nu.
Jag beställde min V90 Bi-Fuel i mitten på september och produktionen av dessa började v.48 och beräknad leverans på min bil är i Januari.
Min bil landade på ca. 410k utan vinterdäck och 10% rabatt.

//Andreas
av bankb
Maxeos skrev:Såg att det nu går att konfigurera en V90 med Bi-Fuel motor på Bygg Din Volvo.
https://byggdinvolvo.volvocars.se/landi ... 4789fd3efd

Om man tar den i basutförande blir det en T5:a bensin med 8-stegad automat, med Momentum-nivå. Då landar priset på 387900 kr, med 10% rabatt (som de flesta med ramavtal verkar ha) slutar det på 349110 kr. 7,5 basbelopp för 2017 är 336000 kr, det är alltså bara 13110 kr som skiljer. Vad tror ni om chanserna att lyckas pruta ner den till "rätt pris"? Det rör sig om 14% rabatt istället för 10%. Nu vill mitt företag att det ska finnas utrymme för vinterdäck i de här 336000 kronorna så jag behöver egentligen pruta ner gasbilen till 326000 kr. Möjligt eller omöjligt?

Är det någon som beställt en sådan? Leveranstid?

Jag har en beställning inne på en D3:a, 6-stegad automat, Kinetic med VOC och Klimatpaket. Men jag vill hellre ha en gasbil och om jag då får den 8-stegade lådan och dessutom Momentum nivå på köpet så känns det helrätt!

Om det inte går att pruta ner hos Volvo-handlaren, har ni tips på argument gentemot min arbetsgivare?

//Max
Har inte helt koll på de aktuella skattereglerna. Men om Bifuel ger lägre förmånsvärde så är det ett väldigt bra argument gentemot din arbetsgivare. De betalar ju arbetsgivaravgifter på förmånsvärdet, så om du sänker det så sänker du även kostnaden för företaget.

Du behöver ju inte tala om att den faktiska kostnaden för bilen säkert blir lite högre ändå med tanke på att andrahandsvärdet för Bifuel bilar inte riktigt är lika bra som en diesel.
av perhall
Vissa arbetsgivare har t o m 1% bruttolöneavdrag för miljöbilar och 2% annars... så bra förhandlingsläge. Din arbetsgivare har säkert nån fin miljöpolicy och miljöredovisning som de vill ha något att skriva i...
av Gorban
Åkte taxi i dag i en V90 Bifuel. Taxi Göteborg har 10 bilar på test. Taxichauffören tycktes det var synd att man blev av med en del bagageutrymme och så klagade han på förbrukningen. 11l/100 km gick det åt. Oklart vad som avses här. Mäts inte gas i kg? Han berättade att han kör mest i stan med bilen.

Chauffören berättade även att en kund hade klivit in i bilen och berömt honom för hans snygga Merca E-klass.

Stenskott då rostar det inge konstigt med de[…]

Nästa elbil från Volvo?

Volvo har två modeller som börjar p&ar[…]

Vårterminen på båtmotorn

Ja,nu är det äntligen dags att göra[…]

Säkert reglerventilen på kompressorn. J[…]