Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jorgenjoh
Bilen blev skickad till Volvo här i stan och dom har kommit fram till att det var generatorn som är dålig och måste bytas. 7500:- skulle den notan landa på plus felsökning. Lutar åt att ta hem bilen och göra det själv. Nån som vet från vilka motorer generatorn passar på min bil?
av jorgenjoh
Han nämnde nånting om det men att det tyvärr inte gick. Kom inte ihåg exakt varför.... Har beställt en beggad generator och funderar på om jag ska byta den själv för att komma billigare undan
av Yaniz
jorgenjoh skrev:Han nämnde nånting om det men att det tyvärr inte gick.
Jo, det gör det. Dessutom är det lätt. Specialverktyg krävs men inget märkvärdigt. Jag blir såååååååå trött på dessa lata mekaniker (för att uttrycka mig milt).

Så här går det till:

Verktyg som krävs:

1) 12-tandhylsa M10: http://www.skandix.de/en/spare-parts/ac ... r/1032367/

2) Mothåll: http://www.skandix.de/en/spare-parts/ac ... 654f736c83

Kontrollera generatorns OEM-nummer (sitter på generatorn) och köp korrekt tillhörande frihjul.

Jag är dock inte alldeles övertygad om att det är frihjulet som är orsaken till missljudet.
av jorgenjoh
nja, den här gången vet jag inte om det räcker för han pratade om att skulle ha gått att bara byta den men var nåt (som jag inte kommer ihåg) som gjorde att det inte skulle räcka
av Yaniz
jorgenjoh skrev:Han nämnde nånting om det men att det tyvärr inte gick.
jorgenjoh skrev:nja, den här gången vet jag inte om det räcker för han pratade om att skulle ha gått att bara byta den men var nåt (som jag inte kommer ihåg) som gjorde att det inte skulle räcka
Men då skulle du nog ha skrivit att det inte räckte och inte att det inte gick ?:-/
av oldtimersmc
Håller helt med Yaniz!
Lättare för meken att hämta nytt från hyllan ( och populärt hos AG ).Du betalar simply.

@XC60Recharge , Bilen jag har tittat på &[…]

Elpriset

Ser ut som om det är en glädjefaktor p&a[…]

@mimeck , Ja, då är det nog inte den k[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]