Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Onkelmorra
#1130942
Goafton,

Behöver byta btr på min 740 88a. Motor B230F LH 2.2

Efter lite forskande så ska det sitta en på 2.5 bar i med BOSCH art.nr 0280 160 292. Dom verkar dock vara otroligt svåra att få tag på. Men en kompis hade 2 st olika liggande. Den ena var på 3 bar art.nr 0280 160 294 (sitter i LH 2.4?) Den andra är en art.nr 0280 160 225 som verkar vara på 2.5 bar, fast kanske satt i någon äldre volvo-modell?

Vilken funkar bäst av dessa två?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1131004
Gjorde en enklare sökning på några olika "butiker på nätet" och lite "luddigt" är det, 0 280 160 294 sitter fram till 98 på 2/7/900 modeller. Så en är klart till LH2.4 (kan vara andra system också). Den andra (0280 160 225) sitter -84 - - 87 så det borde vara 2,5 bar då. Inte på någon står till vilket system det sitter på eller vilket tryck den håller, men det kan suttit LH2.2 på andra marknader än Sverige. Det är ju lite flytande ibland när det är systembyte och butiker "på nätet" har ju ett större geografiskt område att täcka. 0 280 160 292 verkar vara en "slamkrypare". Den sitter på bilar som normalt har LH2.2 eller LH2.4, (-84 - 93) Det finns alltså LH2.4 med 2,5 bar systemtryck,
eller hur "White"
#1131138
lennarte skrev:Gjorde en enklare sökning på några olika "butiker på nätet" och lite "luddigt" är det, 0 280 160 294 sitter fram till 98 på 2/7/900 modeller. Så en är klart till LH2.4 (kan vara andra system också). Den andra (0280 160 225) sitter -84 - - 87 så det borde vara 2,5 bar då. Inte på någon står till vilket system det sitter på eller vilket tryck den håller, men det kan suttit LH2.2 på andra marknader än Sverige. Det är ju lite flytande ibland när det är systembyte och butiker "på nätet" har ju ett större geografiskt område att täcka. 0 280 160 292 verkar vara en "slamkrypare". Den sitter på bilar som normalt har LH2.2 eller LH2.4, (-84 - 93) Det finns alltså LH2.4 med 2,5 bar systemtryck,
eller hur "White"
Ja när jag undersökt så ser jag inget heller om den satt i förgasar-motorerna eller gamla GLE-motorn med mekaniskt insprut. Skumt
#1131144
Waizguy skrev:0280 160 225 har utgått och går under artnr 0280 160 227 nu, verkar inte vara "anpassad" till 740, men den kan ju passa ändå.
http://www.bosch-automotive-catalog.com ... toLoad%3D1

0280 160 292 ser lite annorlunda ut utvändigt
http://www.bosch-automotive-catalog.com ... toLoad%3D1
Ja om den är på 2.5 bar och går att skruva dit så kanske det är den jag ska satsa på? Vad skulle hända annars om jag kör med den på 3 bar?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1131150
Onkelmorra skrev: Ja om den är på 2.5 bar och går att skruva dit så kanske det är den jag ska satsa på? Vad skulle hända annars om jag kör med den på 3 bar?
E.v kan du få felkod på otillräcklig Lambda reglering, alltså boxen "orkar" inte reglera så mycket som behövs för att den får mycket bensin.
Sorry du har ji ingen diagnostikbox..... Då blir det kanske bara en höjd bensinförbrukning och sotigare tändstift. Givetvis högre CO halt
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
#1131151
lennarte skrev:
Onkelmorra skrev: Ja om den är på 2.5 bar och går att skruva dit så kanske det är den jag ska satsa på? Vad skulle hända annars om jag kör med den på 3 bar?
E.v kan du få felkod på otillräcklig Lambda reglering, alltså boxen "orkar" inte reglera så mycket som behövs för att den får mycket bensin.
Ah ok. Då får jag nog testa den som slutar på 225 och hur det fungerar. Tackar för alla svar hittills :)
#1131155
White skrev:Är ju ett tag sedan man mekade 740 nu, men vad jag minns så passar 3 bars regulatorn inte på fuelrailen på 740?
Hmmm kanske är så iom att jag har LH 2.2. Läste i en annan tråd där du kommenterade att du hade 3 bar på din -89 med LH 2.4 om jag inte minns helt fel.

Men som sagt, jag ska testa den på 2.5 först.
Användarvisningsbild
av White
#1131156
Onkelmorra skrev:
White skrev:Är ju ett tag sedan man mekade 740 nu, men vad jag minns så passar 3 bars regulatorn inte på fuelrailen på 740?
Hmmm kanske är så iom att jag har LH 2.2. Läste i en annan tråd där du kommenterade att du hade 3 bar på din -89 med LH 2.4 om jag inte minns helt fel.

Men som sagt, jag ska testa den på 2.5 först.
Minns faktiskt inte riktigt hur det var med den saken. Anslutningen var i alla fall annorlunda mot mina två 945 turbo.
Motorhaveri s60 2.4T

Enda sättet att få svar är nog att[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]