Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er,

Har en fråga gällande fälgar/däck från en Volvo 850 -94, vi har nämligen behövt lösa in vår 850 men vi har alu fälgar kvar med helt nya sommardäck. Nu verkar det som att tanten ska köpa en V70 -04 och jag undrar huruvida fälgarna med däck passar på nya bilen.

850 har däckdimension 205/50 R16 och V70 bilen har enligt fordonsregistret 195/65 R15.

Nu kan jag inte allt om däck och fälg, anledningen till att jag frågar er proffs så klart ;)

R15/R16 är väl storleken/tum på fälgen och den är ju lite större på 850. 205/195 står väl för att däcken är bredare på 850 och 50/65 för att det är lägre profil (höjd på gummi) på 850 gentemot V70.

Vad jag kan tänka mig, som jag behöver er hjälp med att verifiera, R15+65 profil borde bli "liknande" total storlek som R16+50 profil, eller vad säger ni?

Skillnaden på bredden är väl bara 1 cm mellan 205/195, om det är millimeter förstås och det borde väl inte vara några problem?

Men som sagt, jag kan inte det här, så jag behöver er hjälp :)

Många tack på förhand!
Ah den sidan var ju rätt schysst, lärde man sig lite extra! :D

Det kanske ska sitta 205/55-16 på som original, men enligt Transportstyrelsen så är den registrerad med följande och när det uppdateras vet jag ju förstås inte. Det kollar de väl inte på besiktningen normalt sett iaf?
v70.jpg
v70.jpg (14.92 KiB) Visad 3060 gånger
Men det är de siffrorna jag gick efter då vi inte står vid bilen :)

Bilen lär ju inte se alltför konstig ut med 850 originalfälgar och däck som är millimetrar mindre då.. Förmodar jag :P Enligt rullomkrets så blir hastigheten vid 100km/h på mätaren, ca 96.36km/h och det gör ju inget.. då ligger man under hastighetsgränsen och bör inte åka fast på kamerorna eller om de står med laser ;)

Tack både Sbergdahl och robinb3rgsten!
Ja jo, det förstod jag också :D Sorry!

Det var mest att det stod de uppgifterna jag tog upp, i fordonsregistret så jag trodde att det var "standard" eller så. Men givetvis, jag vet att man kan ha olika fälgar, storlekar och gummi, så länge det tekniska stämmer och att det förstås är rätt antal bultar och så :D

Men det tekniska är jag ju inte så duktig på, som exempelvis att sidan som du nämnde fanns, den var ju riktigt bra :)

Lite skönt ändå att vi kan ha de fälgarna eftersom sommardäcken är nya. Sitter året runt däck på de alufälgar som följer med bilen, men de får bli vinter dubb till nästa säsong. Skoj att vi inte har några plåtfälgar för en gångs skull också :D Även om plåt inte är alltför fult ändå.. men men :D
Ehhh
V70 har väl 14mm hjulbult och 850 12mm så det lär väl inte funka bra....eller har jag missförstått frågan.
men har inte provat själv en 850fälg på min V70
Et och Navdiameter är iallafall samma.

men det är ju bara att prova.

Trådskaparen hade en S9 med kabel. Jag utg&[…]

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]

Den andra stora grejen för god bränsleek[…]