Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvo965
#1131019
Hej Frasse4
Ser fram i mot att se vad dvd kan erbjuda.
Jag är inte kräsen på något sätt bara desperat och än så länge har inte fel koderna hjälpt mig på något sätt.
Bara för att förklara vem jag är så är jag bilelektriker med turbo motorer som mitt special intresse. Jag har skruvat på bilar i ca 40 år. De senaste åren som specialist tävlingsmekaniker som hyrs in på olika banor välden runt.
MEN jag går bet på en Volvo 965 91. :evil:
Så du förstår min frustration. 8)
Detta är ett av de värsta fel som man kan jobba med, fel som kommer å går.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1131029
Volvo965 skrev:Detta är ett av de värsta fel som man kan jobba med, fel som kommer å går.
Detta kan jag hålla med dig om.... Har själv jobbat (numera från och till) med bilar sedan -60-talet men slutade som bilmek -85 och missade en stor del av insprutningsmotorerna vi "pratar" om här. Hade jag inte fått svågerns bil när Volvo inte ville hade i byte (min 745 GLT -88B med allt lull-lull ink 16V motorn) hade jag nog fortfarande kört omkring med farsans gamla 144-72. Det var mycket problem men insprutningen (bensintörst, väldigt orolig tomgång m.m) så jag fick lära mig det på "den hårda vägen"
Tillbaka till ämnet... :lol: När du kör och den går bra, är det bara när den är kall? När den blir varm, är det alltid den krånglar då eller bara ibland? Om du nollar felkoderna och kör tills den börjar krångla, är det felkod då??. Vet att det kan vara problem med tändmodulern/slutstegen eller vad det nu kallas. Det sitter 2 st på 6-orna, är ej säker på om dom "ger" felkod när dom krånglar. Ge inte upp jag höll nog på i bortåt 4 år innan min motor blev bra. Numera går den som en dröm och jag kör numera på E85.
av Volvo965
#1131031
Hej Lennart.
När den är kall går den Alltid utmärkt. man kan säga från det att Lamda sonden börjar jobba (varm) ca 5oo m så KAN felet uppstå.
Nu säger jag INTE att det är lamda sonden det är fel på för den är helt ny sen 500 mil sedan.
Den kan också gå flera dagar som en kanon kula utan en miss. Där i mot har jag märkt vid fuktig väderlek att felet uppstår oftare.
Fel koder har jag inte brytt mig om det sista året MEN jag skall kolla en gång till nu sen jag fick tillgång till en komplett lista av dig.
Tänd modulerna är bytta till nya. Men det var lätt att hitta för då gick den inte alls på 2 cylindrar.
Jag kan beskriva felet som att den inte får bensin (eller får förmycket) när man kör, bara blir kraft lös. sen kommer den igen. Men där är fullt tryck på spridarna som det skall vara. Hela tiden inga stora fall eller tryck ökningar över det som skall vara där.
av Gelis
#1131044
Hur mår tändspolarna, såg att Frasse4 nämnde kablaget till demsamma. Tycker det låter som något blir till dålig kontakt när värmen kommer.
Tändspolar kan funka när om är kalla men så fort det går lite ström igenom så kommer hettan och problemen.

Givare kan också spöka tex kamaxelgivare, vilket gör att ECM blir lurad och tändningen ställs om och bilen blir slö.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1131288
Volvo965 skrev: Jag kan beskriva felet som att den inte får bensin (eller får förmycket) när man kör, bara blir kraft lös. sen kommer den igen.
Kan vara att den "lägger av" på någon eller några cylindrar vid belastning och fuktig väderlek (tändkablar, lock , rotor), för det sitter väl tändkablar på denna motor eller det är "den nya" tekniken med en spole direkt på stiftet på denna?? "Gelis" nämnde kamaxelgivare, just kamaxelgivare verkar vara ett ganska vanligt fel på nyare bilar. Jag har bytt på frugans Passat -04 också, liksom alla 4 spolarna. På den blev det felkod på vilken spole det var som missade.
av Volvo965
#1131313
Hej Lennart
Spolarna sitter direkt på stiften. Ja jag har också varit inne på att det kan vara HALL givaren som spökar när den blir varm. Eller att där kommer in luft före Lamda sonden då den får fel värde o stryper bränslet???????
Jag skall kolla alla koderna nu till helgen så får vi se vad som kommer fram.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1131315
På en 91a är det inte samma typ av tändspolar som ex. vis en -601 spole som sitter på bilarna med ME7.
Minns jag rätt sitter det 2 slutsteg kopplade till 6 spolar, de nyare har det inbyggt i spolen.
Användarvisningsbild
av erikn
#1131325
Har du kollat att temp-givaren ger rätt värden? Har läst om liknande fenomen på andra bilar där den ger fel värde så att bilen alltid går fett.
av NilsO
#1131352
Det har ju nämnts redan, men kabelhärvan till tändspolarna, alltså under täcklocket uppe på motorn, brukar vittra sönder. Det blir inte avbrott, men däremot överslag. Kan vara lurigt att hitta genom att mäta, och blir kanske värre vid fukt. Låter inte riktigt som det problemet ändå, men kanske värt att kolla.

Jag är tveksam. I landet Sverige älskar[…]

300kronors lådan fungerade! Växlar v&au[…]

Dimension på intercoolerrör?

Någon här som har ett intercoolerrö[…]

Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]