Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har fått en hel del problem med min XC70 från 2008. En D5a
som jag skrev innan, motorn funkar som det ska, men plötsligt bli bilen trött. Jag måste stänga av bilen i ca 30 sekunder sedan bli bilen lika pigg som vanligt. Det händer så som den bill. i en 100 mils körning hände inte en enda gång, på vägen tillbaka 4 ggr. ibland på 10 mils sträcka över 7 ggr.

Jag har bytt EGR & temp givare bank 1. lämnat in bilen i olika verkstäder. varav Volvo verkstad en gång. och de hittar inte felet.

Nu hände en annan rolig grej. Torkarbladet vägrade fungera plötsligt. Jag trodde att det var säkringen. Medan jag parkerade bilen på en volvo verkstad för att köpa en säkring, började torkar bladet sätta igång trots att det var inte på. Sedan stängde jag av bilen, tog ut nyckeln, låste bilen, men fortfarande i gång :( Det enda sätat att få den avstängd, att koppla loss batteriet. Detta hände några gånger men nu vill den inte vara i gång alls :(

TIPS? RÅD?
Bilen är lämnat på volvo verkstad igen, men de har inte hittat första felet. så jag tror inte att de lyckas denna gång med.
Men tar gärna emot all tips!!
I VAG-världen så var LMM väldigt vanligt fel på modellerna runt 99-02. På min bil så uppenbarade det sig genom att bilen just vart trött och ryckte till lite titt som tätt.
Körde en gammal VW LT35 i jobbet för länge sen som rätt vad det var blev orkeslös, gärna när man behövde kraften som mest. Stängde av motorn och startade igen så gick det bra ett tag till. Det visade sig vara en spricka i en slang på insugssidan, efter turbon. Antagligen gick motorelektroniken in och ställde ner laddtrycket när det började läcka för mycket

Skickat från min iPhone med Tapatalk
RoyalKort skrev:Kan det vara Luftmassamätare? Vet att en kompis hade samma problem och då var det den som
Gick..

Gör rent med Bräkleen så vet du.
intruder1400 skrev:
oldtimersmc skrev:
RoyalKort skrev:Kan det vara Luftmassamätare? Vet att en kompis hade samma problem och då var det den som
Gick..

På en D5a ?????
HaHa sovit 1 timme på 2 dygn...
intruder1400 skrev:
oldtimersmc skrev:
Gick..

På en D5a ?????
Det skulle kunna vara luftmängdmätaren men är väl inte så vanligt på dessa bilar att de går sönder.

Har TS löst problemet, vad var det?

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Om muttern lossnar får du haveri,dom fyra mi[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]