Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Franconardo
Tjena!
Bilen har gått som en klocka varje vinter och sommar utan att koka eller något liknande. Men idag så helt plötsligt kommer det bara kall luft från fläkten och tempmätaren sticker iväg. Går ut för att titta och så ligger kylarvätska precis under minimum bara. Fyller på och åker vidare så sticker tempen iväg igen. Stänger av innan den är på max. Hittar inget läckage eller nåt sånt. Min fråga är då; kan det vara värmepaketet ? Brukar det inte lomma rök och lukta glykol i bilen då ? Nån som har något annat tips på vad de kan vara ?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Det låter ungefär som när vattenpumpen la av på min 850.

Bilen blev varm som vanligt, termastaten öppnade (kände på slangen) men efter någon minut till stack nålen iväg åt det varma hållet.
Användarvisningsbild
av wissel
På din bil så är det ju snabbt att bara lossa termostathuvudet o kolla
läget där, termostat som inte öppnar tror jag rent spontant.
Användarvisningsbild
av wissel
Vet inte exakt men om den är totalstängd så finns ju ingen cirkulation = Ingen värme!?
Alternativet är nog som du säger, Vattenpumpen som tröttnat helt.
av Franconardo
Bytte termostaten förra året så känns ju lite konstigt om den redan skulle ha gått sönder ? Hörde att det kan vara värmekranen på ett annat forum ? Hur utesluter man att det är vattenpumpen ?
av rid54
När termostaten är stängd cirkulerar vätskan i motorn och i värmekretsen. Om värmekranen är öppen, blir det varmt i bilen, om den är stängd blir det inte varmt... Om motorn blir för varm, är det antingen ingen cirkulation eller stor brist på kylarvätska (inte bara låg nivå i expansionskärlet, men för lite vätska i kylare/motorblock). Är din motor ordentligt fylld och ändå överhettar, så skulle jag nog börja misstänka vattenpumpen (dålig vattenpump = ingen cirkulation alls, ingen värme i bilen oavsett hur värmkranen står).
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Det går förresten rätt lätt att nå rören till värmepaketet. Ta bort plasten till höger om förarens fötter. Är rören inte varma vet du att vattnet inte cirkulerar där.

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]

Den andra stora grejen för god bränsleek[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]