Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
falkn skrev:. Har i princip aldrig hört talas om någon som har fått problem p.g.a. en motoroptimering.
Vi får väl se vad som händer när man börjar pressa ut 650 Nm och 450 hk ur små 2 litersfyror..... ska bli spännande....

Passat diesel har ju 630 Mn trim och AMG har väl 450 hk ut 2 liter.
av AndS
VolvoB20 skrev:
AndS skrev:
Perra83 skrev:Man kan väl ha både Polestar och RICA/BSR?
Vad skull du uppnå med en sådan lösning?
Ladda polestar = Rapp växellåda.
Ladda BSR/Rica = Rapp motor.

Men jag skulle aldrig våga något sådant så länge man har garanti kvar, eller tiden har utvisat vad grejjerna håller för.
Utan att ha en susning om hur det förhåller sig skulle det förvåna mig om inte Polestar har tänkt till det och anpassat motorkaraktär efter sin inställning av växellåda eller tvärt om, så visst "rappa" men inte optimalt tillsammans.
av LumberJack
Rillee skrev:Men om man kör med bsr så behöver man byta olja vart 1500 mil
Det bör man väl göra ändå om man bryr sig om motorn. Spelar ingen roll om du har "longlife" olja. Motorn mår betydligt mkt bättre med ett oljebyte mellan servicearna.
Användarvisningsbild
av Momentum
LumberJack skrev:
Rillee skrev:Men om man kör med bsr så behöver man byta olja vart 1500 mil
Det bör man väl göra ändå om man bryr sig om motorn. Spelar ingen roll om du har "longlife" olja. Motorn mår betydligt mkt bättre med ett oljebyte mellan servicearna.
Fast 1500 är ju lite många mil
Den mår ännu bättre om man byter var 500:e mil
av kmi
Det med optimering av växelådan forstår jag på gl:a volvo biler.
Men på en ny Volvo med S-läge på aut lådan, drive-mode som kan indstilles i Dynamic mode, blir polestar optimeringen lidt en sales gimmic.

Det är jo inte sån att växellådan växlar x3 snabbare med polestar, i s-läge och dynamic mode :D
av andersuw
JanneP77 skrev:Nu är det ju inte bara effekt som är intressant utan körbarheten och responsen i mellanregistret. Det är precis det som Polestar tydligt beskriver om ni tar och läser beskrivningen på deras hemsida... De mappar ju om växellåda, gasrespons m.m. så att det blir optimerat. Troligen gör ingen av de andra dessa åtgärder.
Tycker det här med körbarhet/respons i mellanregistret låter som reklamspråk utan täckning, i alla fall om det gäller en bil med automatlåda. Och det är förstås bara för dem som någon omprogrammering av växellådan är aktuell. OK, man får högre max vridmoment i mellanregistret. Men det har man förstås bara någon nytta av om man a) trycker full gas och b) samtidigt får motorn att ligga kvar i mellanregistret genom att undvika kickdown eller genom att gå över i manuellt växlingsläge.

Hur ofta gör jag något sådant? Svar: Aldrig så här långt. Vill jag att det verkligen skall gå undan gör jag kickdown och då ligger förstås varvet hela tiden nära sitt max där den högsta effekten finns, inte i mellanregistret. Och om det inte är så bråttom ligger jag kvar på delgas i mellanregistret och får tillräckligt men inte maximalt moment.

Svar till "LuffarKalle": De fyra nya rel[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra kr&a[…]

Det ser ut som hastighetskontrollern för kupe[…]

Falsklarm av insekt?

Det verkar rimligt att om en skalbagge förl&a[…]