Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
Tjena.

Nu på hemvägen så tände sig motorlampan under färd på min V70 140hk my2005.

Bilen går precis som vanligt.
Läser ut med generisk OBD-läsare: (inte skaffat specifik Volvoläsare ännu)

Felkod P0106. MAP sensor. Prestandaproblem.

Jag kollade slangen till MAP-sensorn, (ovanpå kylaren) och den förefaller hel, och saknar sprickor.
Jag tänkte blåsa i slangen, samt kolla kontaktstycket nu strax, men har inga jätteförhoppningar.
Därför lutar det åt byte av densamma, men tänkte posta här först.

Fler ideer och/eller erfarenheter?

Någon som vet vad den kostar?
Jag hittar den inte på nätet hos någon av de "vanliga", typ Skruvat, Mekonomen, osv, så jag antar att det är Volvo som gäller...

Ebay osv, är inte min grej.
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
av MickeM
En uppdatering :

Tog loss givaren och slangen.
Blåste i slangen in i insuget, och möjligen kändes en plugg som släppte. Inte säker dock.

Eftersom felkoden säger felaktigt/avvikande värde, och inte signal saknas, så mätte jag reistans mellan de tre kontakterna, medan jag tillförde undertryck i intervaller.
Inget värde rubbades, men kanske inte kan mäta så.

Släckte felkoden, och återmonterade med ny slang.
Den gamla slangen var hel och tät, men väldigt smutsig och torrsprickig.

Bilen gick nog bättre från lågvarv nu, men kan vara inbillning. Ingen lampa tändes på de 4milen, med ett dagisstopp halvvägs.
Jag anser den inte fixad ännu. Kan återkomma när som helst.
Jag ska nu rengöra gasspjället , dels som service, dels för att ett kladdigt spjäll skulle kunna kladda igen inloppet till MAP-sensor-slangen och då ge denna felkod.

Endast motorlampan har lyst.
Ingen varning från färddatorn.
Bilen har kunnat tveka något vid segdragning tex i korsning ibland, men inte tillräckligt för att trigga felsökning av mig.
Ingen skillnad i motorgång när lampan tändes.

Fortsättning följer. .
av MickeM
Mickefix skrev:Resistans kan du inte mäta så utan det är spänningen som ska variera med undertrycket.
Tack för svar, förresten "Mickefix"

Visst är det så att ECM jobbar med spänning , men för att spänningen skall ändras i signalen tillbaka till ECM, så borde resistansen ändras tycker jag....
Men kanske inte.

Hursom så har bilen gått ca 10 mil idag, precis sommvanilgt i gången, och utan att lampan tänts igen, så MAP-sensorn är inte "död".

Fortsättning följer....
av Mickefix
Ja grund principen är ju som så, men generellt för att det ska bli mer exakt så jobbar prylarna oftast med en referensspäning 5 volt in i komponenten och med spänningsreglering ut med komparatorer och lite annat. Så de har fasta impedanser på in och utgångarna. Och vid långa ledningsförbindelser föredrar man att Givare och sensorer oftast är strömreglerande och inte volt reglerande vilket är ännu säkrare, då man inte får spänningsfall över anslutningarna vilket man annars lätt kan få som kan påverka mätresultatet och ge felaktig information till Datorn.
av Vlovo
Det är väl egentligen ovanligt att det är fel på själva MAP-sensorn, jag hade samma felkod och då visade det sig att en rengöring av spjällhuset avhjälpte felet.
Jag hade börjat där.
av MickeM
Ännu en uppdatering.

Ännu ingen motorlampa igen. Ca 80mil.

Jag har också rengjort gasspjället.
Jag tog aldrig loss det, utan tog en trasa, sprayade aldrig så lite bromsrengöring på trasan, och torkade rent, genom spjället, runt i öppningen, och även insidan av själva spjällskivan. Mycket försiktigt givetvis. Ingen spray direkt på/i spjället, utan bara lite på trasan.
Bara öppnade spjället försiktigt med fingrarna.

Det såg ganska fint ut. Lite sot/svart smuts, i extremt tunn oljefilm, skulle man kunna säga. Absolut inget kladd, eller tjocka lager alls.
Tänkte att nu är det gjort och kontrollerat i alla fall efter 28,000mil.
(Troligen inte gjort av tidigare ägare)

Men oj, vilken skillnad det blev på bilen!
Mycket starkare på lågvarv, och ökar gasen mer jämnt.
Mycket större skillnad än jag upplevde (kanske inbillad) efter att blåst ren vakuumslangen i inlägg nr2 i denna tråd.

Svårförklarat, men den har förr alltid haft som ett "dödläge" i gaspedalen som endast märkts av vid acceleration på ettan. Så länge jag ägt den. (Ca ett år och +2000mil)
Drar iväg, sen ingenting, ingenting och vroooom när man sakta tryckt ner gasen för acceleration. (Överdrivet för ökad förståelse)
Inte så farligt, och jag har känt tendensen i flera V70's, men nu försvann det som en bonus.

Bara vakuumslangen mellan insug och MAP sensorn är bytt, och gasspjället spjället rengjort.
Felet löst!
av kievY
Vart köpte du slangen och är det någon modell specifik eller kan man köpa lite överallt?

Min slang från MAP sensorn till insuget är smutsig och har lite torrsprickor efter 24k mil och har en svajande tomgång. Har rengjort gasspjället men fick tips att det kan vara slangen. Testade att rycka loss vakuum slangen från MAP sensorn med motorn igång och då dog den som den ska göra om sensorn fungerar.
av MickeM
kievY skrev: tor 16 jul 2020, 21:30 Vart köpte du slangen och är det någon modell specifik eller kan man köpa lite överallt?

Min slang från MAP sensorn till insuget är smutsig och har lite torrsprickor efter 24k mil och har en svajande tomgång. Har rengjort gasspjället men fick tips att det kan vara slangen. Testade att rycka loss vakuum slangen från MAP sensorn med motorn igång och då dog den som den ska göra om sensorn fungerar.
Det är en helt vanlig vakuumslang du kan köpa var som helst på metervara.
Den ska passa på anslutningsrören bara.

Jag hade en rulle hemma, eftersom jag grejar mycket med olika fordon.
Troligen köpt på Biltema eller liknande.
Man kan köpa endast en meter om man önskar.

Svajande tomgång är väl inte rätt symptom för MAP.
Har du inte turbo är en gasspjällsrengöring väldigt lätt, och du har inget att förlora. (Din är ha sugmotor med din beskrivning av MAP placeringen)

Betydligt jobbigare placerat gasspjäll på turbo.
Men annars samma premisser.

Dra ut dom bara vid demo ,vid mont,tryck i dam bar[…]

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]

Chippning av 940ltt 1996

Är chipp från dann westfelt. Tänk[…]

Försöket hitta bränslepumprelä[…]