Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Om jag själv ska ha en bil (betala och använda) så väljer jag helst:

Manuell 4-växlad med el-överväxel
Inga röster
0%
Manuell 5-växlad
17
21%
Manuell 6-växlad
22
27%
Automat
39
48%
Spelar ingen roll, alla är bra
4
5%
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
För egen del blir det aldrig mer en bil med manuell låda! Automat is the shit!!
När det gäller 6-växlade lådor är väl det mer ett spel för gallerierna då 6:an oftast har marginell eller ingen högre utväxling än 5:an hos en fempetare. Följden blir ju bara att det är tätare steg (väldigt tydligt på farsans Passat TDI). Inget jag gillar!

//David
av *pettson*
Skidåkaren-PillarKottar skrev:.
Sedan många år är vi vana vid 5-växlar.

Nu blir 6 växlar allt mer vanligt och dessutom anges en del bilar dra mindre bensin med automatlåda.

# Behövs en 6'e växel?
# Håller moderna automatlådor för 30.000 mil eller att dra husvagn med?

.
fler växlar ger oss flera lägen som kanske passar bättre.. men slutväxlingen är inte ändrad så kör du på 6:an så motsvara det 5:an på en 5 växlad. Slutsatsen är att bränslet kan förändras på alla växlar UTOM högsta växeln som är samma utväxling som förut.
Behövs den? Tja.. ja av komfortskäl. Ur mekanisk synpunkt. NEJ.
Håller moderna automatlådor= JA om oljebyte sker med jämna mellanrum och man tilläggsmonterar oljekyl och externt filter. Annars= NEJ
av Addict
Automat! Finns inget alternativ.
Självklart monterar man en extra oljekylare om man ska dra husvagn.
av sorsj
När det gäller manuell 6-växlad Volvo (på t.ex. V70 D5) så är det väsentlig skillnad i utväxling på 5an och 6an. 1000 rpm motsv ca 46 km/h på 5an (d.v.s. precis samma som 5a på den 5-växlade), medan 1000 rpm på 6an ger 55 km/h. 6an är alltså en extra växel 'ovanpå' de 'gamla' 5. Komforten vinner mycket på den 6e växeln i motorvägsfart.

Betr. bränsleförbrukning så gäller fortfarande att automatlådor med momentomvandlare ger större förluster och därmed högre bränsleförbrukning och sämre acceleration än en manuell växellåda (om den manuella växellådan växlas perfekt och vid rätt varvtal). Se t.ex. V70 D5!
Användarvisningsbild
av ragge1
självklart automat
Användarvisningsbild
av håret
automat kör mest i stan
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Personligen så lider jag när jag måste köra en manuell bil.....jag vill helt enkelt ha en automat, så är det bara.

En liten eftertanke när det gäller automat lådor....

Har nu en sk adaptiv låda i min bil & om jag jämför den med lådan jag hade i min 850 T5á så tycker jag att T5áns låda var mycket mer distinkt....dvs att den hade ingen "betänke tid" som jag tycker att det v erkar som att den adaptiva har.....men, det kanske har någonting med programeringen av styrboxen jag hade på T5án?!? (chippad).

Vad det gäller geartronic så hade jag tillfället att köra en sådan (V70n D5) en längre bit igenom Tyskland för inte så länge sedan & prövade då att använda möjligheten att själv putta i växlarna.....förstår inte riktigt vitsen med det, jag tyckte inte om det & använde mig följaktligen inte av den funktionen under större delen av tiden jag körde bilen.

Hursomhelst, tingstadstuneln nämndes ovan (orsakar grymma köer & slowmotion körning i Gbg) & det är ett ypperligt exempel på när jag verkligen älskar min automat....slippa sitta & vispa fram & tillbaks med växelspaken samtidigt som man trampar på pedalerna som en epileptiker.
av JSVARD
Jag stormtrivs med vår nya 6-växlande manuella.

Farsan har såklart en mercha - automat. Kan det bli tråkigare bilkörning? Jag förstår inte er som inte vill styra bilkörningen aktivt. Såfort jag sätter mig i en automatbil somnar jag eller blir uttråkad och börjar pilla med stereon.

Dessutom har jag alltid upplevt det som en väldig fördel här uppe i norrland att kunna välja växlar själv i åska, hagel och driv-is. Sitter man fast med farsans automat, ja, då har man bara högerfotens känslighet att lita på. Som att försöka finta Zlatan med Badboll... ??:-/

edit: Ni som siter i Götet eller Sthlm (Är själv Sthlmare, men utflyttad). Jag förstår att ni gillar era automater. Men ärligt talat - kökörning är inte bilkörning. ;)

.
av samsung
trampa ner,rycka spak,ryckig gång,trampa ner igen gasa trampa ner växla hela tiden i stan ett enda trampande o ryckande i den där J-a spaken helt i onödan,jag kommer aldrig mer o köpa manuell :D
Användarvisningsbild
av lilleman
JSVARD skrev:Jag stormtrivs med vår nya 6-växlande manuella.

Farsan har såklart en mercha - automat. Kan det bli tråkigare bilkörning? Jag förstår inte er som inte vill styra bilkörningen aktivt. Såfort jag sätter mig i en automatbil somnar jag eller blir uttråkad och börjar pilla med stereon.

Dessutom har jag alltid upplevt det som en väldig fördel här uppe i norrland att kunna välja växlar själv i åska, hagel och driv-is. Sitter man fast med farsans automat, ja, då har man bara högerfotens känslighet att lita på. Som att försöka finta Zlatan med Badboll... ??:-/

edit: Ni som siter i Götet eller Sthlm (Är själv Sthlmare, men utflyttad). Jag förstår att ni gillar era automater. Men ärligt talat - kökörning är inte bilkörning. ;)

håll jämn gas och pendla mellan r och d så ska du se att den gungar loss :D jag bor själv ute på landet där vägarna snöar igen snabbt och har gungat loss min bil många gånger mvh/roger

.
Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

Vakuumklockan rör sig inte heller

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]