Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joadah0721
Tjena! Ny på forumet. Undrar om någon har något tips gällande problem med kupévärme på ovan nämnda volvo.

Inga varningslampor lyser. Tar lång tid att få upp temp inne i kupén (for dock halvljummen temp efter ca 20 min körning). Fläktar och reglage tycks vara i sin ordning. Kylvatten finns.

Min nuvarande teori är att någonting okluderar passagen till/från heat core, och skulle gärna vilja testa att spola igenom systemet. Dock kan jag inte hitta slangarna in till kupén. Någon som har något förslag?

Mvh JD
av Lövet
Går din dieselvärmare igång som den ska?
Men den värmer ju bilen på samma sätt.
Har du den igång som extravärme när du kör (satt på Auto)? Det tar tid att få värme på motorn på vintern om inte extravärmaren får hjälpa till.
av Lövet
Precis vad jag menar. Motorn i sig räcker inte för att få till ordentlig värme, framförallt inte vid korta sträckor.
Är Tillsatsvärme aktiverat i instrumentet?

Alternativ två är termostaten. Jag tror inte alls på något slangproblem.
Hej
Min värmare startar alltid när det är kallt ute för att hjälpa till. (tror det är +5 grader och kallare)
Och menyn extravärmare står på Auto och Av

Extravärmare är till för att ge motorn extra värme när det är kallt ute
Men jag tycker mig inte behöva den på eftersom det blir varmt ändå i bilen

V70 2,4 d 2008
matte75 skrev:Jag fick byta termostat på min V70 2010. Fick bara ljummen värme som mest i bilen innan bytet. Även om dieselvärmaren gick.

Matte "byta termostat " låter för den fåvittske (fornnordiska) som en bagatell men vi som gjort det vet dessvärre bättre :mrgreen:

Kan vara det, för precis så var min my10.
av matte75
oldtimersmc skrev:
matte75 skrev:Jag fick byta termostat på min V70 2010. Fick bara ljummen värme som mest i bilen innan bytet. Även om dieselvärmaren gick.

Matte "byta termostat " låter för den fåvittske (fornnordiska) som en bagatell men vi som gjort det vet dessvärre bättre :mrgreen:

Kan vara det, för precis så var min my10.
Ja, det fick verkstan fixa. Inget lätt och smidigt jobb precis :wink:

Har paff för hela kylaren på våra[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]

Elpriset

Såna här verkar ju för bra fö[…]

Transmissionsolja till M66

Ato24.de/en har den bäste "oljehittaren&[…]