Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fumpen
Hej, mor min har en gammal volvo nämligen en V70XC årsmodell 99 med 193 hk bensinmotor. Idag skulle jag iväg och ombesiktiga bilen och när jag stod och väntade på min tur så började helt plötsligt bilen gå illa. Den pendlade mellan 1500 ner till 3-400 varv/min på tomgång och gick riktigt surt. Efter ombesiktningen som inte har något att göra med tex avgasvärden så körde jag hemåt, bilen gick dåligt, ryckte och hade en avsevärt högre bränsleförbrukning, låg enligt färddatorn på typ 2-3 liter milen. Ingen varningslampa har tänds förutom för ett par veckor sedan då fel i bilens avgasreningssystem tändes. Den slockande dock och har inte kommit tillbaka.

Summarum:

Går ojämt på tomgång, pendlar mellan 400-1500 v/min
Avgaserna luktar bränt såsom brända smällare/raketer
Drar mkt bränsle 2-3 liter milen
Hackar vid gång, går dock rent på högre varv

Vad tror ni är fel? Massemätare, Lambda?
Har provat att koppla bort massemätaren, ingen skillnad alls.
Har ej möjlighet att koppla upp och läsa felkoder.

Tack på förhand.

Edit: Kom på att fläkten till kylaren har börjat gå typ direkt då man startar bilen, det kom i samband med ovanstående.
Senast redigerad av 1 fumpen, redigerad totalt 0 gånger.
av MickeM
Låter som motortemperaturgivaren.
Vid termostaten.
Tappar ECM kontakten med den, går den på förinställda värden =halvdant, och kylfläkten går hela tiden för säkerhets skull.
av fumpen
Kan ju komma med "facit" då det är så sällan man får se lösningen på problem som folk frågar efter.

En cylinder gick inte då tändstiftet var igensotat. Detta troligen orsakat av mkt korta körningar samt att termostaten var dålig och inte gjorde att bilen gick upp riktigt i temp vilket fick följden att bilen fick för mkt bränsle och sotade igen tillslut.

Rengjorda tändstift och sedan byte av termostat = Bilen går som en dröm.
Användarvisningsbild
av Nexus
Ja och det är svårt gissa felet när man säger ojämn tomgång. Ojämn tomgång och går på 4 cylindrar är ju en viss skillnad. Men bra det löste sig enkelt :D

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]