Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johansjostrand
Vad är det som skiljer max släpvagnsvikt mellan en XC90 2WD & en 4WD?
2250kg är ju ganska ok men 1800kg är ju skrämmande lite med tanke på vilken koloss till bil det egentligen är...
Är det endast framkomligheten vid avsaknad av 4WD som Volvo begränsar till 1800kg eller skiljer det något i chassi/krok/annat som gör att en 2WD skulle krokna med 2250kg efter?
Senast redigerad av 2 johansjostrand, redigerad totalt 0 gång.
av Schmoyoho
Någon skrev att AWD-bilarna har annan bakvagn kontra FWD. Om jag inte minns fel så hade FWD någon sorts passiv styrning från bakvagnen medan AWD hade det "stelt" på samma ställen. Något sånt?
Användarvisningsbild
av daSea
AWD modellen är alltid en D5-motor på 200 Hk och FWD modellen är en D3-motor på 163 Hk, därav den lägre släpvagnsvikten. 420 Nm vridmoment jämfört med 340 Nm, spelar stor roll.
Principiellt har väl hästkrafter inte så mycket med dragvikt att göra? Men vet man ju inte hur Volvo resonerar.
Jäkla larv de där får ju släpa runt på 1800kg med våran mondeo 2.0 bensin. De tar ju lite tid o få fatt men sen så kvittar de ju man blir ju ingen trafikfara för det. De är ju bara volvo som vill tvinga folk köpa de dyrare motor alternativet. Resten av bilen är ju samma även om motor har mindre hk/nm
Kontentan blir ju att man åker D5 AWD för att köra husvagn 100mil/år när man egentligen hade klarat sig med en FWD. Nu tycker jag egentligen att en bil av den här kalibern ska vara AWD, men det går väl inte att sticka under stol med det blir billigare att både köpa och driva en FWD...
Användarvisningsbild
av wissel
robinb3rgsten skrev:Jäkla larv de där får ju släpa runt på 1800kg med våran mondeo 2.0 bensin. De tar ju lite tid o få fatt men sen så kvittar de ju man blir ju ingen trafikfara för det. De är ju bara volvo som vill tvinga folk köpa de dyrare motor alternativet. Resten av bilen är ju samma även om motor har mindre hk/nm
Håller med fullt ut, jag får dra 930 kg med min bil, sätter jag mig i dotterns lilla Ford så är det 1500 kg, det är också märkliga regler kring Körkortet....... ?:-/
förlåt jag kapar tråden lite.

har en xc90-14, D5 awd som jag är patologisk noggrann o försiktig med.

Fråga om att dra redigt tungt släp med den (typ nära man man får på e-kort).

Bör man noja sig över "slitage" elikn.?

- betänk då att jag gråter en skvätt bara jag öppnar en dörr på bilen=slitage...
Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]