Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JanneP77
Där kom den då! Polestaruppgradering till D4, D5 och T6 på Cross Country!
Blir ju sugen på att beställa till min faktiskt... Har Polestar på min XC70 D5 idag och den är ju... pigg! :D

https://www.polestar.com/se/product/v90 ... ic-2017-2/
av Oldman99
Har inte den funnits där hela tiden? Alltså Bygg din Volvo -> motor & Växellåda -> optimering.

Det som är lite lustigt är att i bygg din Volvo under info på D5 AWD (235) står det Acceleration 0-100 på 7.5 sek medan det under Polestar står 7.7 sek med samma motor..Blir bilen verkligen långsammare med Polestar? Jag avvaktar tills jag fått prova en D5 med Polestar. Ska tydligen gå att installera enkelt i efterhand.
Jag har själv valt att inte ta med den från början, just på grund av den låga effektökningen och att det går att göra i efterhand om jag känner att jag har behovet, antar att det blir en omregistrering kostnad som tillkommer om man gör det i efterhand.
av falkn
Är man ute efter mer effekt känns Polestar extremt dyrt. Finns Optimering till VEA från Rica nu som ger betydligt mer för mindre pengar. Jag funderar på att optimera min kommande V90 T5 hos dem. Från 254 hk till 300 och vrid från 350 Nm till 413. Även BSR släpper till VEA nu.
Användarvisningsbild
av JanneP77
Nu är det ju inte bara effekt som är intressant utan körbarheten och responsen i mellanregistret. Det är precis det som Polestar tydligt beskriver om ni tar och läser beskrivningen på deras hemsida... De mappar ju om växellåda, gasrespons m.m. så att det blir optimerat. Troligen gör ingen av de andra dessa åtgärder. Jag tycker inte att 9 200 kr är speciellt dyrt, speciellt med tanke på bibehållna garantier.

Registreringsbesiktning måste göras, när jag gjorde det på min XC70 i fjol kostade det ca 600 kr på Bilprovningen. Tog ca 10 min.
Upplever absolut som Polestar tillför något på nuvarande XC60 D5 , men när jag inte har en chans att prova det innan beställning i det här fallet så fick det vara, håller absolut med att det är mer än effektökningen som skall räknas in, och jag har inte valt bort det för att det ör dyrt, tycker det är relativt prisvärt med bibehållna garantier, och den kompletta optimeringen som nämnts

Sen kan man alltid diskutera varför inte bilen är "optimerad" från början :roll: Men det har säkert med miljöcertfieingen att göra och EU körcykel 8)
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Blir ju alltid lika glad när det kommer ett nyhetsbrev från Volvo, men när det står att Polestar nu har optimering till nån ny modell orkar man ju knappt läsa vidare. (men det beror nog mest på en okunnighet om trimmet från min sida)
Men det är smart, de kan ju ta extra betalt för en produkt/extrautrustning så varför inte. Det kostar väl typ: att ge Thed Björk en semla för att stå som fotomodell och att spilla en burk rebelblå i en plastmaskin.
av KrilleW
Oldman99 skrev:Har inte den funnits där hela tiden? Alltså Bygg din Volvo -> motor & Växellåda -> optimering.

Det som är lite lustigt är att i bygg din Volvo under info på D5 AWD (235) står det Acceleration 0-100 på 7.5 sek medan det under Polestar står 7.7 sek med samma motor..Blir bilen verkligen långsammare med Polestar? Jag avvaktar tills jag fått prova en D5 med Polestar. Ska tydligen gå att installera enkelt i efterhand.

7,1 sek enligt Polestars hemsida.
av falkn
JanneP77 skrev:Nu är det ju inte bara effekt som är intressant utan körbarheten och responsen i mellanregistret. Det är precis det som Polestar tydligt beskriver om ni tar och läser beskrivningen på deras hemsida... De mappar ju om växellåda, gasrespons m.m. så att det blir optimerat. Troligen gör ingen av de andra dessa åtgärder. Jag tycker inte att 9 200 kr är speciellt dyrt, speciellt med tanke på bibehållna garantier.

Registreringsbesiktning måste göras, när jag gjorde det på min XC70 i fjol kostade det ca 600 kr på Bilprovningen. Tog ca 10 min.
Självklart gör andra firmor också det (Rica, BSR m.fl.). Möjligtvis då undantaget växellådan. Tror du de bara höjer laddtrycket och plockar ut 50 hk till? Får man ut 60 Nm till inom samma varvtal så är det klart att det ökar körbarheten. Jag har ingenting emot Polestaroptimering, men jag tycker det är hutlöst dyrt för något som borde varit inkluderat i körprogrammen från början.
Prestige Performance

med andra ord kan man säga att Prestige perfo[…]

Svar till "LuffarKalle": De fyra nya rel[…]

Det ser ut som hastighetskontrollern för kupe[…]

Falsklarm av insekt?

Det verkar rimligt att om en skalbagge förl&a[…]