Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kajalfred
Det har nu gått över 3 år med min Volvo XC60 och mina farhågor har besannats automat lådan håller INTE måttet, har ett antal gg varit på verkstad, jag beskriver problemet så här, lägger i D för en sek händer ingenting sen med ett ryck läggs växeln i,jag kör inga mätbara problem jag bromsar känner att den växlar ner, gasar på lite nätt ett lätt bong hörs sen helt normal gång, jag stannar i uppförsbacke inte allt för brant, lägger den i P läge sen i D läge ett kraftigare bong och ryck och vi har iväg, enl volvo är detta helt normalt vi har uppdaterat mjukvaran för växtlådan ett antal gg det hjälper för stunden felet återkommer, men nu är bekymmerna ur världen bytte till nya Kia sportage för 2veckor sen vilken skillnad njut och fin gång, att återgå till BMW va för mig lite väl dyrt även om det kör som en dröm, men än så länge håller även Kian måttet i alla fall i gemförelse med Volvo.
av kajalfred
Allt är gjort enl services boken, bilen hade rullat 8000mil när jag bytte in, pratade med någon som sa att det kunde bero på för låg oljehalt i växellådan, med det borde väl service teknikerna ha kollat, bilen har ju under åren som gått varit inne utöver service tillfällena 6gg, så amatör mässigt kan väl inte ens Bilia vara
Användarvisningsbild
av Derank
Lådan är inte bättre idag, jag har en XC60 -16 och det är samma sak med den lådan, växlar ryckigt och stannar man till i en liten lutning är det precis som om lådan frikopplar så när man ska iväg igen blir det ett hårt ryck.

Har känt det på fler ochså, så jag ids nog inet ens ta upp det med meken.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Det har också att göra med viken motor den är kopplad till det gör rätt stor skillnad!
av Göte
Vore intressant att veta vilken låda ni pratar om också.

Kia sportage är en riktigt trött bil också, även den med stora motorn.
av kajalfred
Jo kanske är Kia ingen sportbil precis men rullar på rätt bra ändå med sina 185hp däremot är jag ganska imponerad av utrustningen i GT-line är den i princip fullutrustad,kan inte klaga på det,däremot är jag inte fullt imponerad av vägljudet som är direkt störande med dubbdäck och torrasfalt,men växlar mjukt och fint utan ryck och missljud, många kanske tycker jag är dum som bytte till Kia från Volvo, men för mig blev det en överaskande positiv upplevelse utöver det vanliga
av grålle1
kajalfred skrev:Jo kanske är Kia ingen sportbil precis men rullar på rätt bra ändå med sina 185hp däremot är jag ganska imponerad av utrustningen i GT-line är den i princip fullutrustad,kan inte klaga på det,däremot är jag inte fullt imponerad av vägljudet som är direkt störande med dubbdäck och torrasfalt,men växlar mjukt och fint utan ryck och missljud, många kanske tycker jag är dum som bytte till Kia från Volvo, men för mig blev det en överaskande positiv upplevelse utöver det vanliga
Jag gick andra hållet... kör Kia Sportage idag (gamla modellen, 2013, FWD, manuell och bensin).. mycket bil med massor av utrustning för liten peng. Provade nya Sportage och den har tagit ett jättekliv fram i kvalité, MEN.. för att få den utrustning jag villa ha var det GT-line som gällde och därmed stora dieseln och automat och då blev det nästan samma pris som en XC60 och för mig var då valet enkelt att gå tillbaka till Volvo. Men mycket en smaksak och nya Sportagen är väldigt trevlig.
För att sen återgå till Automatlådan i XC60 så tycker jag det är stoor skillnad på hur den beter sig i en ny Classic mot när jag provade sist för tre-fyra år sedan. Tycker inte alls den tvekar eller rycker såsom jag tyckte den gjorde då. (Pratar bara D4 AWD Aut). Hoppas jag tycker samma när jag väl fått min egen..
av kajalfred
grålle1 skrev:
kajalfred skrev:Jo kanske är Kia ingen sportbil precis men rullar på rätt bra ändå med sina 185hp däremot är jag ganska imponerad av utrustningen i GT-line är den i princip fullutrustad,kan inte klaga på det,däremot är jag inte fullt imponerad av vägljudet som är direkt störande med dubbdäck och torrasfalt,men växlar mjukt och fint utan ryck och missljud, många kanske tycker jag är dum som bytte till Kia från Volvo, men för mig blev det en överaskande positiv upplevelse utöver det vanliga
Jag gick andra hållet... kör Kia Sportage idag (gamla modellen, 2013, FWD, manuell och bensin).. mycket bil med massor av utrustning för liten peng. Provade nya Sportage och den har tagit ett jättekliv fram i kvalité, MEN.. för att få den utrustning jag villa ha var det GT-line som gällde och därmed stora dieseln och automat och då blev det nästan samma pris som en XC60 och för mig var då valet enkelt att gå tillbaka till Volvo. Men mycket en smaksak och nya Sportagen är väldigt trevlig.
För att sen återgå till Automatlådan i XC60 så tycker jag det är stoor skillnad på hur den beter sig i en ny Classic mot när jag provade sist för tre-fyra år sedan. Tycker inte alls den tvekar eller rycker såsom jag tyckte den gjorde då. (Pratar bara D4 AWD Aut). Hoppas jag tycker samma när jag väl fått min egen..
Jo kanske, men då får du den gamla modellen som va samma som min,nu som Classic och jag skulle tro att med den utrustningen som du valt är det lätt över 400000 papp, men i övrigt en fin bil, jag hade väl otur med min,tänk ochså att Kia lämnar 7års nybilsgaranti medan Volvo har 2, vi får väl se hur mycket kias garantier är värda men på pappret ser det bra ut önskar dig all lycka med din bil
av grålle1
kajalfred skrev: Jo kanske, men då får du den gamla modellen som va samma som min,nu som Classic och jag skulle tro att med den utrustningen som du valt är det lätt över 400000 papp, men i övrigt en fin bil, jag hade väl otur med min,tänk ochså att Kia lämnar 7års nybilsgaranti medan Volvo har 2, vi får väl se hur mycket kias garantier är värda men på pappret ser det bra ut önskar dig all lycka med din bil
Ja, det blir en "Gammal" XC60, men det var ett medvetet val. Min förra Volvo var en tidig V60, med ganska mycket "barnsjukdomar" så jag hoppas en Classic skall vara lite mer "mogen". Faktiskt under 400kkr, även om listpriset såklart var en rejäl bit över, men även Kia'n passerade 350 strecket med vinterdäck och drag (och utan bränslevärmare) så det är ju ingen billig bil heller.... men det var ytterst nära att jag bytte till nya Sportage ändå, som sagt en väldigt trevlig bil som jag önskar dig lycka till med. Jag har varit jättenöjd med min "gamla Sportage", enda felet hittills var ihoprostade bakbromsar som fick bytas på 6000-milaservicen i somras... och det var tydligen helt normalt, ingen garanti där inte... Det som i slutändan fick mig att välja XC60'n var kampanjerna nu på Classic, sneglade på den för tre år sedan också, men då kostade min välutrustade Sportage hälften gentemot en XC60.... och har haft många Volvo innan som jag varit supernöjd med... men nu är det upp till bevis, annars blir det nog sista Volvon för mig :D

Hur fick du fram den kostnaden?

Hej, Jag har en V70 -07 2.4 bensin och har samma O[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Den var ju snygg. Ingen 4-zons klimatanläggni[…]

Har dykt upp ett par lågprisbilar till nu. ([…]