Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Messier11
Tja!!

Jag har varit Volvo trogen under alla 17 år jag haft körkort, och när jag nu pga avyngling behöver en sjusits så har jag riktat in mig XC90 V8. Mina tidigare åk har varit Volvo 340 (b14), V40 T4 och V70 (02' (klena varianten)). 340 är ju helt klart min personliga favorit, kunde ligga i breställ 200m i sträck i kurvorna på E4an uppe i Tornedalen å ha total kontroll. Lite surt i längden dock att inte ha radio eller AC.

Jag tänkte bara kolla, vad betyder "C:et" i beteckning C + XC90?

Bilen jag kikar på har gått 18 tusen mil, är det bra kvalitet på V8an från 05'? Kommer den hålla något? Finns det några kända fel? Växellådan har väl inte samma problem som T6:an?

Eftersom jag ofta kör 100 mil i sträck från STHLM till T-dalen skulle det vara riktigt fint för ungarna med DVD i nackstöden vilket mitt objekt har. Förra ägarn säger att DVD:n är som ny, men att ett litet problem är att en skiva fastnat i spelaren och inte vill komma ut. Vad tror ni om det? Är det någon man kan fixa (utan att ruineras)?

Polarn har en Audi A6 3.0 TDI Quattro från 15', drar jag den med V8:an? Hur är det att köra med automat? Går det att få nå fart i axet å vid omkörningar osv? Han hävdar att XC90 inte är något att ha. Men nog måste de väl vara att föredra över Subaru å liknande suv:ar i hyfsat samma prisklass begagnat (fast volvon kanske har ngr fler år på nacken)?

Stort tack på förhand!!
Senast redigerad av 1 Messier11, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
"C" är vilken generation av XC90 det handlar om
av Lövet
C är första generationen. Finns såvitt jag vet ingen logik bakom bokstaven.

Det enda riktigt stora fel på XC90 V8 är att det finns ett lager i motorn som riskerar att gå sönder. Det förekommer på de första årsmodellerna så du bör kolla med Volvo om det är åtgärdat på den bil du tittar på.

XC90 är stor och tung och har en omodern slirig automatlåda. Din kompis med A6an kommer köra ifrån dig totalt. Om det är viktigt rekommenderar jag att du tittar på någon annan modell.
Användarvisningsbild
av Derank
Jag hade då hellre satsat på en A6a 3.0a om det är pulver du är ute efter, XC90in är slööö.
av Messier11
Derank skrev:Jag hade då hellre satsat på en A6a 3.0a om det är pulver du är ute efter, XC90in är slööö.
Ok, trodde V8 skulle ha lite drag, men det är klart, den är ju inte gjord för att gå fort.

Måste ha sjusits eftersom fjärde ungen kommit, och alternativen i prisklassen under hundra med sjusits känns sjukt tråkiga. Är ju lite premium känsla på dessa bilar ändå fast de har några år på nacken...
av Messier11
Lövet skrev:C är första generationen. Finns såvitt jag vet ingen logik bakom bokstaven.

Det enda riktigt stora fel på XC90 V8 är att det finns ett lager i motorn som riskerar att gå sönder. Det förekommer på de första årsmodellerna så du bör kolla med Volvo om det är åtgärdat på den bil du tittar på.

XC90 är stor och tung och har en omodern slirig automatlåda. Din kompis med A6an kommer köra ifrån dig totalt. Om det är viktigt rekommenderar jag att du tittar på någon annan modell.
Stort tack för tipset! :)
Användarvisningsbild
av johnnype
Jag köpte en XC90 2004 för att få sjusits till familjen och en bättre eller mer praktiskt familjetransport kunde man nog knappast hitta för dessa pengar! Åka runt i en sån där tråkig buss det ville jag verkligen inte!

Klart att XC90 är lite större och biffigare men jag tycker dom ser bra ut, det finns ju lite original styling som gjorde dom lite fetare och ser bättre ut (i mina ögon). Man sitter väldigt fint i förarsätet och väghållning vs. komfort känns mycket bra avvägt, kanske är den lite väl hård i fjädring om man åker på en riktigt dåligt väg i högre fart.

Jag valde 2.5T Automat, köpt vid 16k mil. Spolade växellåda bytte kamrem och full service med alla filter och tändstift bara för att jag inte litade på tidigare ägare övht. Nu har den steg1, ca 250hk, och det är inte långsamt.

Man kör kanske inte ifrån tävlande småglin med en sådan bil men sånt pysslar man inte med när familjen sitter i! Du får helt sonika vänta på att tävlaren kört i diket så kan du dra upp honom istället :D

Har på 3år bytt 0 (noll) slitdelar som har med chassit att göra! bara handbromsbackarna egentligen, förutom årlig olje/filter service alltså. Jag har adderat många roliga tillbehör istället :)

Nyckeln hittar vi inte inne i bilen ivarjefall, al[…]

Sverige är som bekant extremt duktigt på[…]

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]