Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
#1130129
Hej. Håller å med en 245 som Jag rensat på allt utom instrumentpanel och framstolar. Tänkte ha den på isen i vinter. Någon smart krabat har kopplat så man kan bara tända parkeringen på läge 1 och 2. Har man på 0 och startar bilen går halvljus och parkeringen igång. Tar man loss en säkring inne i bilen så slocknar allt.

Kan man på något enkelt sätt dra om så man får full kraft från generatorn till lyset med en säkring mellan såklart?
Jag är ganska kass på el och sånt.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1130273
jamen se där! trodde inte man behövde 2 reläer däremot. annars ser det nästan ut som jag föreställt mig att man var tvungen att koppla.

jag var/är lite brydd på bakströmmar osv. det sitter flera reläer vid höger lykta och kablarna går delvis till generatorn och lamporna.. men det kanske inte spelar så stor roll så länge det fungerar ;)
Användarvisningsbild
av Frrla
#1131232
ja de fungerade inte alls nå bra med den kabelsatsen. får nått konstigt elfel och både hel/halv lampan lyser samtidigt och de vart dåligt lyse. går inte att växla med ljusreglaget om man tar bort de som satt hemmakopplat sen innan heller.

dedär relät av plåt som är lite större och sitter på vänster framskärm. kan de vara det som är felande? eller kan felet sitta djupare eftersom denna 4reläkoppling är gjord sen innan?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1131301
Frrla skrev:år nått konstigt elfel och både hel/halv lampan lyser samtidigt och de vart dåligt lyse
Detta är med all säkerhet jordfel. Felet många gör när det ska bli ljus är att koncentrera sig på plussidan, jordsidan är ju minst lika viktig. Du kan få detta fenomen också (både hel och halv samtidigt med svagt ljus) om själva lampan (dålig kvalitet) går sönder (jordsidan) inne i glödlampan. Jorden från strålkastaren jordas ju i innerskärmen med en (oftast) rostig plåtskruv (740 har flatstift, kanske senare 240 också). Skruv, mutter, renslipat, infettat, så funkar det där i alla fall. Är det automatiskt halvljus kan detta vara kopplat så både hel och halvljus lyser på helljus, men då ska båda lysa starkt. På farsans 140 -72 som jag körde i många år hade jag 3 st enkelreläer på var sida ett för helljus och ett för halvljus på var sida (korta kablar till lamporna). Sedan hade jag ett relä för det automatiska halvljuset på höger sida och ett för fjärrljusen på vänster sida. 100/55W i strålkastarna och 100W i fjärrljusen. Det var riktigt bra ljus på den.... Det automatiska halvljuset var reläet kopplat på D+ kabeln på generatorn och jordat i helljuset, vilket gör att halvljuset tänds inte förrän motorn startat (generatorn laddar) och släcks när du slår på helljus (jorden för reläet bryts)
Användarvisningsbild
av Frrla
#1131323
Men att ha en H4 med båda trådarna igång kan väll inte vara bra alls? Har 80/100watt på mina som är i nu.

Ska åka och skrapa lite extra då jag inte är helt 100 att det är bra överallt faktist. Va ju mörkt och halt där jag stod så möjligt att man missade något.
Men ska också försöka få det att fungera som original. För får man nått fel på bana i vinter är de inge kul att försöka reda ut någon annans trassel...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1131330
Frrla skrev:Men att ha en H4 med båda trådarna igång kan väll inte vara bra alls? Har 80/100watt på mina som är i nu.
Nej, det är inte bra. Det blir väldigt varmt, men ska du köra på isen bara kan du väl doppa den i en snövall då och då så är det löst också :lol: :lol:
Min 745-a är original med automatiskt halvljus och där lyser båda på helljus. 740 har ganska stora strålkastare och jag har 100/55W men kör sällan på kvällar/nätter numera. Trafiken gör ju att det är halvljus som gäller.
På nyare bilar med dubbla strålkastare med hel och halv var för sig är oftast båda tända på helljus, men det är ju en lite annan grej
Användarvisningsbild
av lennarte
#1131463
Frrla skrev: jag har "bakström" på 5volt på ena tåten till helljuset. blir väll till å riva ut allt å göra om kabel för kabel antar jag... :/
Jag vet inte hur du mäter men kan det vara ett spänningsfall du "fått fram". Detta vet jag en som är bättre på "Rådlös", är du vaken :lol:
Användarvisningsbild
av Frrla
#1131485
Om de är som "original" (har slite bort dom där 4 reläena). Har 12volt på halvljus och ca5v på helljuset. hår inte att växla eller blinka med helljus.
en konstig kabel som nu är helt fri, ger ström 12v och 0v varannan gång man slår på spaken för helljus. så det känns bara vrickat. den var kopplad till dom här 4 reläerna och kom från original(plåt)relät. men den gjorde ingenting först eftersom det var då felande.

har bokat en av farsans jobbarkompisar som ska komma på söndag när de är ljust och hjälpa mig reda ut va som försigår lite mer exakt. De lönar sig inte att jag som amatör, stå ute i mörkret helt själv, med en bil på tomgång för extra lyse och en ficklampa i munnen ;)

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]