Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AndreasHo
Hej

idag skulle jag byta bromsbelägg bak vilket jag gjort många gånger genom åren, har gjort alla steg i proceduren med att sätta bromsarna i serviceläge då jag har en egen sådan manik och man hör att dom går tillbaka osv, och sen kom jag till att byta till nya belägg och trycker tillbaka kolven som jag alltid gjort men det går bannemej inte att få på oket på bilen det saknas ca 4 mm det är precis som om kolven inte går i botten vilket man verkligen kan känna att den borde göra då allt går så lätt och sen tvärstopp, har jag fått fel belägg trots att det står rätt på kartongen, däremot såg jag på beläggen som sitter på bilen heter 32337286 PFN A1 GALFER 4601 30794558 310.5 men dom nya heter 32337286 PFN A16 GALFER 4601 30 794558 278.6, borde ju varit samma nummer kan man tänka sig.

Har någon en idé eller råkat ut för detta och kanske till och med vet vad jag ska göra nu

Bilen är en V70 2011 D3 Automat, med solida bromsskivor bak med elektrisk parkeringsbroms

Med vänlig hälsning
Andreas
av Cox
Sätt oket på plats utan belägg, ta ett bräckjärn och pressa kolven i botten. Bytte själv för några helger sedan och råkade ut för samma sak, lite våld och det löser sig

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av AndreasHo
Kikade lite på Vparts bla dom påstår i sina beskrivningar på bla Greenstuff Bromsbelägg att det är samma belägg som till ventilerade skivor "Bromsbelägg bak till Volvo S80, V70, XC70, XC60. För bilar med solida och ventilerade bromsskivor bak, samt elektriskt kontrollerad parkeringsbroms."

då blir det ju ännu mer konstigt detta ju

Mvh
Andreas
Användarvisningsbild
av ER
Det är mycket Volvo har olika nummer på beroende på vissa faktorer trotts att det är exakt samma detalj. Är för att "underlätta" för sitt eget lata folk(vissa dvs) som inte vet mycket när man kommer och skall ha specialprylar som inte passar min bil egentligen som tex. tre-ekrade "V60-ratten" MY12-16 men passar om man ändrar småsaker som inte påverkar säkerhet eller bilens system alls eller "moddar" som att klippa bort plastflärpar som på facelift klarglas-bakljusen för S60 05- så dom passar S60 02-04 med gråstarr bakljusen som inte har hål för dessa flärpar/piggar samt förvilla dom som inte känner att undersöka saken och hitta samma detaljer billigare, tex är det olika nummer på belägg fram till S80/V/XC70 (07) 08-16 för 316m och 332mm skivan hos Volvo trotts exakt samma produkt.
av Schmoyoho
Lite sidospår men finns det en 332 mm-skiva också, ER, eller pratar vi 336 mm? Jag har den sistnämnda och mina belägg täcker hela skivan, kan inte tänka mig de passar på en mindre skiva också. Eller är det en P2-skiva som har belägg som inte täcker hela ytan?
Nu vet jag inte hur det ser ut där, jag har ju bara en skivstorlek på min bil :D men man kan ju mycket väl har en större skiva utan att den yta som belägget lägger an mot är större. Bromsverkan blir ändå större, eftersom momenthävarmen blir längre. Belägget sitter längre ut från centrum.
Användarvisningsbild
av ER
Schmoyoho skrev:Lite sidospår men finns det en 332 mm-skiva också, ER, eller pratar vi 336 mm? Jag har den sistnämnda och mina belägg täcker hela skivan, kan inte tänka mig de passar på en mindre skiva också. Eller är det en P2-skiva som har belägg som inte täcker hela ytan?
336mm givetvis och det är exakt samma belägg till 336mm jag har till mina 316mm skivor. Litar betydligt mera på tex Bosch, Brembo, EBC,TRW mfl än Volvo i detta fallet då Volvo är ökända för att stoppa samma delar i olika kartonger med olika nummer beroende på bilmodell/motor osv för att göra det "enkelt". Tom oken är dom samma 316 och 336 skivor då du kan växla dom och enbart skiljer dom lite utseendemässigt men passar rakt på exkl. okhållaren som givetvis är 10mm, bredare för att passa den större skivan.
Om du mäter den "aktiva ytan" dvs slitytan i bredd så är det inte säkert den är så mycket större på 336 än 316 skivan då navet på 336 kan mycket väl vara större alt oslitna kanten blir större på 336 på båda sidorna om oket.

Tack vare 15min efterforskning kunde jag spara drygt 4000kr och på köpet få nya skivor+belägg av Brembo runt om för samma pengar Volvo vill ha för bara fram utan att för den skull leverera bättre delar.

Har paff för hela kylaren på våra[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]

Elpriset

Såna här verkar ju för bra fö[…]

Transmissionsolja till M66

Ato24.de/en har den bäste "oljehittaren&[…]