Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lesliey
Till mitt problem. Jag har vid något tillfälle stängt av belysningen i bakluckan på grund av att hunden ofta sitter där med öppen lucka och jag inte vill dra batteri.'e DOCK HAR JAG HELT GLÖMT HUR JAG GJORDE FÖR ATT STÄNGA AV BELYSNINGEN......
Nu när vinter och elände med mörker är här så skulle jag vilja få tillbaka belysningen. Hur gör jag?'
I andra bilar finns ju en knapp vid lampan? Och i denna finns knappar för belysningen fram och även den i baksätet.

Hjälp mig bli av med mörkret! Tack :) !
Jag tänkte svara att man kan undra hur du gjorde, för det går inte. Men nu ser jag att din bil är en 2004, så den hör inte hemma i detta forum. Det är för nästa generation, från 2008. Jag har inget schema till din bil här.

Men på de nyare finns det ingen manuell avstängning. Däremot bryter CEM strömmen till taklampan i de modellerna om man haft öppet en längre stund. Det tar åtskilliga minuter.
Mig veterligen finns ingen knapp för att stänga av den lampan. Alltså har du troligen a) tagit ur glödlampan eller b) kopplat ur kontakten vid armaturen. Bara att titta efter.
På gamla V40 kunde man hålla in knappen i taket för "tänd alla lampor i bilen" i 5 sekunder så slogs automatiken för innerbelysningen av. Ingen lampa tänds när man öppnar dörrar eller luckor.

Finns det samma på din V70 kanske?
av Lesliey
Jag har som sagt ingen aning. Minnet kan svikta. Enligt instruktionsboken är säkringen för belysningen säkring nr 1 i bagageutrymmet. Ska kika om den är hel. Lampan sitter i, den är svår att se om den är trasig eller inte. jag får väl börja där.
Men det är mycket märkligt!
Användarvisningsbild
av ER
Inte så enkelt som att det demonterats lamphus/paneler och kontakten på själva lampan dragits ur och sen allt återställts?
av Lesliey
Visst är det 24volts i bussar/lastbilar och 12 i bilar? Hittade en lampa 5 watt/12 volt, funkade ett tag medan sedaan slutade den fungera?? Vad kan det bero på? fanns olika längder på lampan så jag gissade bara och den verkade passa. Fungerade en stud sedan slutade det funka? Vad kan det bero på
Som apersson850 redan påpekat stängs belysningen där bak av automatiskt efter en stund (ca 10 minuter vill jag minnas). Om du vill att det skall fortsätta lysa får du smälla igen luckan och sedan öppna den igen.

Har paff för hela kylaren på våra[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]

Elpriset

Såna här verkar ju för bra fö[…]

Transmissionsolja till M66

Ato24.de/en har den bäste "oljehittaren&[…]