Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Av färddatorn indikerad medelförbrukning för min XC70 D5 automat AWD, med Polestar, ligger just nu på 0,69 l/mil. Då är det ju inkluderande allt under flera hundra mil, inklusive släpvagnsdragande. Så det är ju inte helt borta från 0,64 l/mil, även om det förvisso vanligtvis är så att färddatorn är lite optimistisk om hur mycket (snarare lite) det går åt.
av chrille92
Bokför alltid vid pumpen då jag tankar. Skriver ner allt och räknar själv hur mycket den har dragit sedan sist. Detta har jag gjort sedan jag köpte min första bil, en 854 GL. Där ser jag ju också att förbrukningen gått upp ett par dl senaste tiden. Vet ju om att datorn ljuger lite. Så där är inte problemet.

Även om man inte kan förlita sig på datorn så ska den ju fortfarande visa 0.0 vid motorbroms. Och den uträknade förbrukningen ska ju inte från klarblå himmel stiga med flera dl i snittförbrukning bara för att datorn inte stämmer. Måste ju vara något mekaniskt fel någonstans.

Har redan bokat in tid på Volvo för ordinarie service i januari, samt att dem ska fixa ett dörruppslag då vissa människor verkar helt inkompetenta och ska hålla sig så långt ifrån bilar dem bara kan. Ska jag vänta till det och nämna det för dem och se om dem hittar något vid avläsning? Eller tror ni på avgassensorn till partikelfiltret? Men dem kanske har haft bilar med liknande problem så dem vet direkt vad de ska kolla efter.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Cox skrev:Nu vet jag inte om det sitter virvelspjäll på en MY14 annars kan ju det ha hoppat ur och då drar eländet garanterat mer soppa

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nej, inget virvelsjäll på en MY14
Användarvisningsbild
av VolvoB20
valln skrev:Alltså, bilen är ju så pass ny att du skulle ju bara kunna svänga förbi Volvoverkstaden vid tillfälle och se om de kan läsa ut felkoder.
Garantin är bara 2 år så den har gått ut.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
chrille92 skrev:Bokför alltid vid pumpen då jag tankar. Skriver ner allt och räknar själv hur mycket den har dragit sedan sist. Detta har jag gjort sedan jag köpte min första bil, en 854 GL. Där ser jag ju också att förbrukningen gått upp ett par dl senaste tiden. Vet ju om att datorn ljuger lite. Så där är inte problemet.

Även om man inte kan förlita sig på datorn så ska den ju fortfarande visa 0.0 vid motorbroms. Och den uträknade förbrukningen ska ju inte från klarblå himmel stiga med flera dl i snittförbrukning bara för att datorn inte stämmer. Måste ju vara något mekaniskt fel någonstans.

Har redan bokat in tid på Volvo för ordinarie service i januari, samt att dem ska fixa ett dörruppslag då vissa människor verkar helt inkompetenta och ska hålla sig så långt ifrån bilar dem bara kan. Ska jag vänta till det och nämna det för dem och se om dem hittar något vid avläsning? Eller tror ni på avgassensorn till partikelfiltret? Men dem kanske har haft bilar med liknande problem så dem vet direkt vad de ska kolla efter.
Klart man kan se på momentanförbrukningen att det hoppar upp 3 dl/mil vid rengöringen.

Inte helt ovanligt att trycksensorerna ger upp.
Användarvisningsbild
av apersson850
Om bilen kör sotförbränning brukar det osa ungefär som från överhettade bromsar om man går ut och ställer sig vid sidan om bilen. Gärna baktill. Allting tyder ju på att den rensar filtret stup i kvarten, från verkliga eller inbillade sotpartiklar.

Har paff för hela kylaren på våra[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]

Elpriset

Såna här verkar ju för bra fö[…]

Transmissionsolja till M66

Ato24.de/en har den bäste "oljehittaren&[…]