Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mwi
SverreK skrev:Det är inte start/stop i sig som är problemet. Det är start/stop i kombination med automatlåda som är helt galen. Start/stop med manuell har jag inga som helst bekymmer med, faktum är att jag knappt noterat att det finns i de manuella bilar jag kört.
Jag har bara kört manuell med start/stop en gång, kommer jag ihåg rätt så måste man lägga i friläge och släppa upp kopplingen för att aktivera start/stop så det blir ju ganska sällan. Men jag har kört väldigt mycket med start/stop och automat upplever det inte som speciellt störande, kommer man till någon korsning och vill att motorn skall vara igång så brukar det räcka med att rycka lite i ratten. Däremot tycker jag motorn startar väldigt oharmoniskt i Volvon, Mercedes startar betydligt mjukar vid start/stop har i och för sig inte kört jätte mycket Mercedes.
av SverreK
Jag blir förstås extra känslig eftersom jag 9 gånger av 10 har kommit ihåg att slå av start/stop. Det blir ju då extra irriterande när den aktiveras och att bilen då inte fungerar som jag är van vid. Men nu skall jag sluta gnälla och vänta på en vettig lösning :D . Jag är säker på att den finns även om den inte är officiellt tillåten.
Användarvisningsbild
av Hssonen
har själv 2st bilar med automat och start/stop. tycker det fungerar alldeles utmärkt!
har dock lärt mig att om man inte vill att motorn skall stanna så räcker det med att ha lite rull
på bilen och inte trycka bromspedalen i bott.
den enda gången jag stänger av det är när jag skall ut och öppna en grind eller liknande och fortfarande vill ha igång
bilen.
Användarvisningsbild
av Volvosmurf
Derank skrev:Kommer en lösning inom de närmaste veckorna från volvotech, de håller på att testa den på olika årsmodeller årsmodeller och motoralternativ.
Någon ny info om detta?
Användarvisningsbild
av Derank
Nä, tyvär, de ber mig bara ha tålamod, och jag får ett mail så snart den finns ute till försäljning.
Kommer posta här så snart jag vet mer.
Användarvisningsbild
av CabBO
Upplevde inga problem med Start- och stopp funktionen på dom T5:or och D4 AWD jag provkörde. Däremot står det i Instruktionsboken så här:
Är ECO-funktionen aktiverad
kan motorn auto-stoppa innan
bilen står helt still.
För vissa motorvarianter kan motorn auto-stoppa
innan bilen står stilla oberoende om ECO-funktionen
är aktiverad eller inte.
Användarvisningsbild
av CabBO
Derank skrev:fins inget sådant på xc60 awd
Ok, då förstår jag.
Användarvisningsbild
av Derank
Volvosmurf skrev:
Derank skrev:Kommer en lösning inom de närmaste veckorna från volvotech, de håller på att testa den på olika årsmodeller årsmodeller och motoralternativ.
Någon ny info om detta?

Fick ett kort svar ikv'äll , de håller på att testa på fler modeller/motoralternativ och det enda jag fick fram om extrafunktioner var att det kommer bla gå att starta/stoppa bränslevärmaren med orginalfjärren.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Varierande laddtryck Volvo 940

Får testa, felet känns som det må[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]