Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kmx
740 GL/T -89 (B230F +M47)

ABS lyser direkt vid start, blinkar till mycket snabbt för att sedan lysa konstant
Hastghetsmätaren funkar felfritt = givaren bak ok
Givarna fram är mätta till 1009 och 1017 Ohm sam ca 0,2-0,3 V = givare/kransr ok
Har kontrollerat säkringarna, var tre st enligt instruktionsboken = alla ok
Försökt läsa felkoder i stift tre, men det är tomt där i så det gick inte

Några ideer?
Användarvisningsbild
av lennarte
Har du mätt på givaren bak?? Bara för att hastighetsmätaren fungerar är det inte säkert att kablarna till givaren är Ok. Jag hade samma problem som du och fick höra från "alla" håll att fungerar hastighetsmätaren så fungerar givaren bak. Det är ju delvis rätt för min givare var hel, men kabeln till givaren var trasig. Precis vid kontaktstycket var den ena (bruna) kabeln av (ärgat av). Köpte en begagnad kabel på skroten se'n fungerade ABS-en igen. Det sitten en "dosa" under klädseln i bakkant på vänster hjulhus bak. Öppnar man den (är lite problem, limmat) kan man ohmmäta där, jag hade 0 ohm, ska vara runt 600 ohm
av kmx
Har faktiskt inte mätt den, tack för tipset

Skickat från min F5321 via Tapatalk
av kmx
Mätte givaren bak och den var okej den med. Problemet var boxen, bytte den så har det funkat efter det

Ja plomben är ett mysterium, vi ska gräv[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]