Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jorgenjoh
Har fått ett missljud från motorn och tänkte höra om det är nån här som kan tipsa om vad det kan va?

Bilen i fråga är alltså en V70 2,4d -08 som gått 18500mil....

Tacksam för hjälp

Följ länken till youtube för att höra ljudet (låter som en traktor) :P
https://youtu.be/M3PochMCQPc
av Yaniz
Tycker att det låter som plast som dallrar. Sedan låter det som ljud från lager. Skulle kolla lager i magnetkopplingen/ frijulet till ac-kompressorn, frihjulet i generatorn samt multiremmens spännare.
av oldtimersmc
Lät dyrt...
av jorgenjoh
Mm låter dyrt . Inte kul när jag bara haft bilen i ca 2 mån.

Har försökt tittat lite och kan inte se nåt uppenbart men ljudet verkar komma från området kring remmarna eller möjligtvis ventilerna på den sidan. Låter bars på tomgången. Slutar om jag varvar upp den lite grann.

Lutar tyvärr åt att jag får lov att åka in på Volvo med den

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av oldtimersmc
Ja det är nog det bästa för hjärtat, behöver inte vara ngt allvarligt men i det här fallet så är det dumt att chansa.
<om du inte är en driven hemmamek förstås
av jorgenjoh
oj, lät allvarligt. Kamremmen ska ju ganska nyligt vara bytt så borde ju inte va nåt större fel på den iaf.... men är ju självklart bäst att ta det säkra före det osäkra.
av oldtimersmc
Det kan vara lagerfel på ac-kompressorn ( fins att köpa på http://www.kullagret.se för några hundra) eller lager frihjul till generatorn.
Sträckaren borde det inte vara då du tydligen har bytt kamrem för då byttes alt det andra (vattenpump, kamrem, sträckare och multirem)
av oldtimersmc
jorgenjoh skrev:oj, lät allvarligt. Kamremmen ska ju ganska nyligt vara bytt så borde ju inte va nåt större fel på den iaf.... men är ju självklart bäst att ta det säkra före det osäkra.

Skär ngt av lagren så ryker multiremmen och då kan delar av den komma in till kamremmen då det sitter en idiotisk öppning i kamremskåpan=totalras

@XC60Recharge , Bilen jag har tittat på &[…]

Elpriset

Ser ut som om det är en glädjefaktor p&a[…]

@mimeck , Ja, då är det nog inte den k[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]