Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kali68
Hej

Hur kan man kolla om krockkudden på passagerarsidan är inkopplad eller inte? Hittar inget nyckelhål för av/till på krockkudden.
Volvo V70N 2003.
av Schmoyoho
Nyckelavstängning är tillval och har du inte det måste urkopplingen ske på verkstad. Är det inte också så att om bilen har krockkudde på passagerarplatsen så måste ett klistermärke finnas? (Annars tar jag gärna bort mitt klistermärke, om inte det gnälls på besiktningen).

Börja med att stoppa in handen ovanför handskfacket, man bör kunna känna om en kudde sitter där. På bilar som inte har det känner man att man når in till insidan av instrumentbrädan. Edit: Eller rapporterar verkstäder urkoppling på något sätt? Klistermärken? Signaturer i servicebok eller liknande? Eller rapportering till TS så att det står i reg.beviset motsv. att det står om bilen är utrustad med kudde?
av andersuw
Krockkudde som är urkopplingsbar med nyckel kom först med faceliften 2005. Det går att koppla ur kudden före dess också men för att göra det på ett sätt som gör att SRS-lampan inte ständigt lyser krävs särskilda mått och steg. Det är inte bara att rycka ur kabeln. Om en auktoriserad Volvohandlare kopplat ur kudden skall det finnas "papper" på det på flera olika ställen. Bland annat skall det finnas en anteckning om saken i serviceboken om jag minns rätt.

OBS att det är långt ifrån alla bilar av de här årsmodellerna som har kudde på passagerarsidan. Det var inte standard och eftersom det kostade en slant att koppla ur och sedan koppla in den igen om man ville ha barnstol fram en period var det nog många som avstod. Men står det SRS på instrumentbrädan på passagerarsidan finns kudden normalt där och är också i normala fall inkopplad. Om det finns något säkert sätt att med VIDA (Volvos diagnosverktyg) avgöra om kudden är inkopplad eller inte när det är en auktoriserad Volvoverkstad som kopplat ur den vet jag inte. Men det borde det rimligen göra. I det fallet borde det också finns en notering om att kudden är urkopplad i Volvos egna "papper"/datasystem. Om jobbet gjorts av någon annan som bara satt dit ett motstånd som simulerar kudden kan det dock vara marigt att avgöra hur det egentligen ligger till. Vill man vara helt säker får man kanske plocka bort tillräckligt för att fysiskt se efter om kudden är inkopplad.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Kolla även så du faktiskt har airbag. Många (nåja...) köpte utan då urkopplingsmöjlighet saknades och istället kostade pengar att få gjort på verkstad. Står det inte airbag på brädan saknas det.
Användarvisningsbild
av frasse4
Även min -05 som hade utrustningnivå Momentum saknade passagerarairbag. Vilket förvånade mig först eftersom det fanns på min 960 -94. När jag köpte 960n fick jag ett brev från Volvo att airbagen var urkopplad och att jag borde koppla in den om jag inte körde med barn. Men den servicen kanske inte finns längre...
Användarvisningsbild
av johnnype
Bilar MED airbag på passagerarsidan har ju instansat texten SRS AIRBAG i instrumentpanelen!

Ingen har tänkt på att nämna detta tidigare vad det verkar? Men då vet man ju enkelt om det suttit en där från fabriken, sedan får man ju kolla så den inte är ful-urkopplad av tidigare ägare så klart! Annars står det ju hos transportstyrelsen om den är korrekt urkopplad.
srs.PNG
srs.PNG (363 KiB) Visad 2376 gånger
Självklarheter egentligen.
av andersuw
johnnype skrev:Bilar MED airbag på passagerarsidan har ju instansat texten SRS AIRBAG i instrumentpanelen!

Ingen har tänkt på att nämna detta tidigare vad det verkar?
Jodå. Två av oss rentav. :D
Användarvisningsbild
av DooZeR
Jag har vart inne hos volvo för att koppla ur min airag på V70N. Även den en 2003a. De sätter ju bara ett motstånd mellan airbagen och kablaget från bilen. Airbagen sitter alltså kvar men inte ansluten till bilen. Det dom gjorde var att sätta en klisterlapp på sidan av instrumentpanelen. Sen fick man skriva på ett papper att de kopplar ur den mer än så tror jag inte de gör faktiskt. Kanske skriver in något som man kan se på transportstyrelsens hemsida kanske? :p

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]