Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

UPPDATERING: MIN BIL ÄR TILL SALU. HUVUDPUMP FUNKAR EJ, MEN TITTA PÅ BLOCKET EFTER EN S80, 1999, DIESEL, 24000mil. ÄR DU KUNNIG KAN DU FÅ KÖPA DEN ELLER HJÄLPA MIG LAGA DEN. MER INFO PÅ BLOCKET: https://www.blocket.se/kalmar/Volvo_S80 ... w=3&last=1

Kan börja lite artigt med hej

Jag har en S80 1999 diesel. Jag bytte en månad sedan bränslefilter och efter bytet så vill bilen inte starta. All elektronik sätts på och jag hör hur bilen kranka när jag vrider på nyckeln men den vill inte starta. Min teori är att jag har gjort fel och det har hamnat lite luft i systemet? Någon som har en teori eller varit med om liknande?

Lite info:
Detta fungerar i bilen: Motor, dieselpump och allt annat. Mekaniken tittade på flödet av diesel och han säger att pumpen fungerar men flödet av diesel är minimalt/inget alls. Han tror det går fixa med att byta ut bränsletanken och det kostar runt 10 000 OBS vet att det är vad han TROR och inget garanterat.

Om ni är sugna på att hjälpa och behöver mer info så tveka inte att fråga
Senast redigerad av 1 abbe1997, redigerad totalt 0 gånger.
Skruva loss filter och fyll den med ren diesel för att du har ingen pump i tanken, är det dessutom den manuell så prova att bogsera igång den. Däremot kan inte förstå hur "mekanikern" har konstaterat att pumpen är ok med för lite flöde :)
av rid54
Byta tanken :shock: :shock: ?!
Det verkar helt orimligt. Antingen har det kommit in luft i systemet (vilket på en modern bil väl borde vara typ självluftande?), eller så har nåt hänt vid montage av det nya filtret. Är det inte två pumpar på en diesel - matarpump och högtryckspump. Går bägge? Säkringar OK?
Jag vet en arbetskollega som bytte filter på sin v50.
Han med hade problem med att få bilen att starta.
Fick fylla på med diesel i filtret samt tryck med tryckluft. Men efter några timmar så fungerade den igen.
Tack för alla snabba svar!

@Ceska, @S80Frälst: Jag ska berätta för mekanikern att han kan testa göra det. Tror inte vi hade kommit på det själva haha tack ska ni ha!

@rid54: Jo det är två pumpar och bägge två fungerar sa mekanikern, säkringar är ok. Antingen kan det vara luft i systemet eller så har nåt hänt vid montage av det nya filtret. Kostar det mycket att fixa luft i systemet?
abbe1997 skrev:Kan hålla er uppdaterad. Jag ska träffa mekanikern på måndag. Skriver hur det gått sen!
Vi testade ta bort bränslefiltret och fyllde den med ren diesel och tryckluft. Monterade tillbaka den och testade starta med gaspedalen intryckt. Ingen start alls. Mekanikern tror nu att huvudpumpen inte fungerar som den ska. Vad är huvudpump - är det dyrt att köpa en begagnad fungerande huvudpump? Svar uppskattas!
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...