Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LarsS
Hej

Är det någon som känner till om det finns någon bra guide för byte av bromsskivorna fram för en V70 D5 2008?
Vill helst ha en där det framgår vilka skruvar mm man skall lossa och vilka verktyg som behövs.
(Har på en annan bil en gång börjat demontera och så behövdes en torxnyckel som jag inte hade)

/Lars
Köp nya bultar till okhållarna, skallarna tar lite stryk med åren.
Lossa hjulbultarna hissa upp och palla under med pall-bock på lämpligt ställe.
Lossa bromsoket tror det räcker med att lossa den nedre bulten har för mig att det är 14 skalle på den.
Har skrivit en guid på bromskloss fram o bak
Tror det är samma på alla frambromsar och då lossar man två plastkåpor på baksidan av oken och skruvar ut glidpinnarna med en torxskruv. T40 vill jag minnas, T50 till skivskruvarna som StefanN säger. Okhållarna var vanliga bultar modell större men har du en vanlig hylsnyckelsats så är det ju bara köra. Jag lånade en torxsats av en kompis inför jobbet, visade sig vara tur eftersom jag trodde T50 var den ena jag skulle behöva. Eller så testar du alla bits och hylsor innan du börjar lossa något, allt du behöver lossa sitter lika (o?)åtkomligt som när du väl ska ha loss dem.
Om man inte känner sig helt säker på hur man gör så ta med en erfaren vän för det är ju bromsar inte vad som helst det handlar om.
INTE bra om det går åt pipan!
Alternativt ligg på och fråga hela tiden online, bättre med en "dum" fråga än att tiga och förbli dum.
Vi på forumet hjälper så gärna.

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? […]

Elpriset

50W och 300W vid optimala förhållanden[…]

@mimeck , Ja, då är det nog inte den k[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]