Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Politikerna har en unik kompetens och förmåga att se in i framtiden eftersom de vet exakt hur mycket utsläpp en nyproducerad dieselbil med avgasrening enligt euro 25 som drivs på förnyelsebart biodiesel kommer att släppa ut är 2025. Därför måste de förbjudas.

Kanske skulle bilindustrin ta hjälp av dessa experter som vet allt.
Jag tror tyvärr politikerna (?) har rätt i antagandet att den samlade dieselfordonsflottan inte kommer att vara avsevärt renare år 2025 än den är idag. T ex för att många dieselbilar som är ganska nya idag fortfarande kommer att vara i trafik då. Om sen nya dieselbilar år 2025 är avsevärt renare, så kanske man modifierar reglerna då.
Så radikalt annorlunda mot tyskarnas miljözoner är det väl egentligen inte? En lite hårdare vägg bara där inte bara gamla utan även nya bilar stängs ute. När de tyska zonerna infördes var det väl knappast alla dieselbilar som klarade den högsta klassen som det är nu.

Dieselförbud har diskuterats i Oslo också tror jag.

Diesel är smutsigare än bensin och även om utsläppen minskar så lär den relativa skillnaden vara kvar eftersom bensinbilarna också blir renare.
Lucif3r skrev:Som med allt annat så är det ju bara begagnat-köparna som blir drabbade... Dom som byter bil varannan vecka påverkar det ju inte ett dugg...
Drabbar ju iofs även dom som köper dom nya då inbytespriset sjunker i takt med att ingen vill köpa deras bilar. Fast när man läser om hur många som har tjänstebil så skiter väl dom i det då det är nån annan som betalar.
Om man nu är rädd för växthuseffekten ska man väl förbjuda försäljning av bensin, diesel, gas och el som produceras av fossila råvaror och se till att det finns förnyelsebara alternativ att tanka o ladda.

Om man är mån om luftkvaliteten bör man sätta ett gränsvärde för utsläpp och så får folk köra vad de vill bara de håller sig under gränsvärdena oavsett om det biodrivmedel, vätgas, el, bränsleceller, metanol osv.

Tyskarna lever ju på att man kan exportera sin dyra mercedes, bmw, audi osv dieslar när de blir 5 år och inte får köras i någon stad, vem vill väl ha en bil man inte kan åka till affär, sjukhus, tandläkar, skola eller jobb med. En bil som man bara får cruisa runt med lite ute på landsbyggden saknar ju bruksvärde.

Om övriga europa gör samma sak kommer ju bilar att få hiskelig värdeminkning då de i princip får nollvärde efter några år.

Volvobilar blev väl tex Euro 6 MY-16 eller 15 och alla äldre bilar skulle få nollvärde omedelbums.
VolvoB20 skrev:Politikerna har en unik kompetens och förmåga att se in i framtiden eftersom de vet exakt hur mycket utsläpp en nyproducerad dieselbil med avgasrening enligt euro 25 som drivs på förnyelsebart biodiesel kommer att släppa ut är 2025. Därför måste de förbjudas.

Kanske skulle bilindustrin ta hjälp av dessa experter som vet allt.
Du har både rätt och fel.
Konsumenterna efterfrågar billiga och enkla lösningar, politikerna beslutar om att premiera en "fungerande" teknik, bilfabrikanterna tar enklaste och billigaste vägen dit.
Huvudet i sanden.
SBergdahl skrev:Så radikalt annorlunda mot tyskarnas miljözoner är det väl egentligen inte? En lite hårdare vägg bara där inte bara gamla utan även nya bilar stängs ute. När de tyska zonerna infördes var det väl knappast alla dieselbilar som klarade den högsta klassen som det är nu.
Stämmer. Å andra sidan vill jag minnas att det på den tyska marknaden fanns ett ganska rikt utbud av partikelfilter för eftermontering att tillgå och partiklar var vad det då främst handlade om. Nu är tyskarna på väg att införa ytterligare en zonnivå där det krävs blå plakett (högsta nivå sedan tidigare är grön) och på dieselsidan krävs Euro 6 för att uppfylla kraven för den plaketten.

För egen del tycker jag det är rätt tvivelaktigt rent principiellt att ena året säga att en ny bil är helt OK enligt regelverket och nästa år säga att den bilen inte längre får köras på vissa ställen av miljöskäl. En ny bil är ju en investering i ett 15-årsperspektiv eller däromkring och att ändra spelreglerna innan den tiden löpt är inte riktigt juste i mina ögon. Men tyskarna har åtminstone varit kloka nog att gå efter utsläppsnivåer snarare än bränsletyp. Om och när de kommer till skott i Paris och Madrid gissar jag att det kommer att bli samma sak där. Det är ju befängt att stänga ute nya dieslar samtidigt som man tillåter gamla och smutsigare bensinbilar.
SBergdahl skrev:Dieselförbud har diskuterats i Oslo också tror jag.
Inte bara diskuterats. Oslo har (eller i vart fall hade) möjlighet att förbjuda dieselbilar vissa dagar när det med tanke på vädret fanns särskilt stor risk för dålig luft. Å andra sidan har norska polisen såvitt jag vet i praktiken vägrat bötfälla folk som bryter mot förbudet.
SBergdahl skrev:Diesel är smutsigare än bensin och även om utsläppen minskar så lär den relativa skillnaden vara kvar eftersom bensinbilarna också blir renare.
Dieselmotorer är svårare att rena än bensinbilar. Men nuvarande spelregler (Euro 6) är väsentligen densamma för dieslar som bensinare. Den huvudsakliga skillnaden är att det krävs mer avancerad avgasreningsteknik (partikelfilter plus LNT och/eller SCR) för att dieslarna skall klara kraven.
Använder volvo LNT i vea motorerna? För scr använder de ju inte och Euro6 klarar dom ju av.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]