Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Thoman
SundanceKid skrev:D4 är trög också. Är man minsta lilla bilintresserad eller gillar köra så ska man välja bort d3 och d4 kanske även d5.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Håller verkligen inte med dig har provkört både D4 och D5, väldigt trevligt och duglig prestanda. Men på mig låter det som du inte ens borde snegla på en Volvo V90.
av AndS
SundanceKid skrev:D4 är trög också. Är man minsta lilla bilintresserad eller gillar köra så ska man välja bort d3 och d4 kanske även d5.

Beror väl kanske på vad som definieras med att gilla köra bil, man kan njuta av att köra bil med god komfort, inklusive bilintresse.
Man jag lekte av mig när jag var betydligt yngre i tävlingar med bilar :wink:
Så jag tycker t.ex. att en D4 med 190Hk och 400NM är en ganska pigg, stark och trevlig bil för landsväg, men även D3 fungerar bra men är inget fartvidunder i landsvägsfart. Väghållningsmässigt fungerar de här alldeles perfekt med fyrhjulsdrift och ger fullt tillräcklig stabilitet.
Var själv inne på en D3 AWD men det blir en V90 CC och då gäller D4.
Thoman skrev:

Håller verkligen inte med dig har provkört både D4 och D5, väldigt trevligt och duglig prestanda. Men på mig låter det som du inte ens borde snegla på en Volvo V90.
Den är redan beställd!

Det blandas hej-vilt på Volvos sajter, senast såg jag noterat dubbelturbo på vanliga D3 :)
Användarvisningsbild
av MartinS
Twin-turbo har ibland betytt en twin-scroll turbo i verkligheten.. Så man vet aldrig.
MartinS skrev:Twin-turbo har ibland betytt en twin-scroll turbo i verkligheten.. Så man vet aldrig.
Är det inte bara 6-cyl T6 som har/hade twin-scroll? I sådana fall vill jag påstå att dubbelturbo-grejen var en kvarleva från att de första T6:orna hade just dubbla aggregat. Eller har volvo också blandat begreppen?
Användarvisningsbild
av V9097
Det finns tydligen de som fortfarande tvivlar, men D3 AWD har en annan motor än D3 FWD. Annan kompression, olika antal turboaggregat. Jag tror det skiljer även på ramlagerdimension och balansaxlar. Dessutom skiljer automatlådan.
Anledningen är enkel: färre varianter av hårdvara. D3 AWD är helt enkelt en D4 AWD med annan mjukvara. På köpet får D3 AWD 30Nm extra jämfört med FWD.
För övrigt har alla VEA AWD med automat 8-steg. (V40CC T4 AWD aut har alltså 8 steg, medan V40CC T4 aut har 6 steg)

Motorn i V90 D3 FWD har mer gemensamt med D2. Här snålar man in på lagerdimensioner, turboaggregat, antal växelsteg i automatlådan. Denna är mer optimerad mot låg förbrukning och låg kostnad.
av Gorban
V9097 skrev:Det finns tydligen de som fortfarande tvivlar, men D3 AWD har en annan motor än D3 FWD. Annan kompression, olika antal turboaggregat. Jag tror det skiljer även på ramlagerdimension och balansaxlar. Dessutom skiljer automatlådan.
Anledningen är enkel: färre varianter av hårdvara. D3 AWD är helt enkelt en D4 AWD med annan mjukvara. På köpet får D3 AWD 30Nm extra jämfört med FWD.
För övrigt har alla VEA AWD med automat 8-steg. (V40CC T4 AWD aut har alltså 8 steg, medan V40CC T4 aut har 6 steg)

Motorn i V90 D3 FWD har mer gemensamt med D2. Här snålar man in på lagerdimensioner, turboaggregat, antal växelsteg i automatlådan. Denna är mer optimerad mot låg förbrukning och låg kostnad.
Stämmer i princip men jag är ganska säker på att jag läst här på forumet att det finns hårdvaruskillnader mellan D3 AWD och D4 AWD så det är inte enbart mjukvara som skiljer.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Det var ju en basal frågeställning, h&a[…]

Nästa elbil från Volvo?

Neej..jag äger S80 V8 MY2008 och V90CC T5 MY2[…]

Jag förstår inte...att köpa V90CC […]

Visa din semesterbil(d)

På grund av bl.a kamrems haveriet på […]