Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ralle
Har blivit sugen på en volvo s90 01 . eller så . vad ska man kolla extra noga . på ? är väll en slitstark modell men börjar ju bli till åren
Användarvisningsbild
av Någonting
Vilken motor funderar du på? Sug-bensin, turbo eller diesel?
Användarvisningsbild
av wissel
S80 2001 tycker jag dessutom är den snyggaste Volvo som byggts nånsin.
Om du köper en med 140 eller 170 HK motorn så kan du vara ganska säker på att slippa turboproblemen
som kan bestå i vevhusventilation, Läckage turbuo osv. Den är inte speciellt rostbenägen så där
är det relativt lugnt. Hittar du en utan Dragkrok så är det ett plus förstås. Resten som "felar" är klassiska VOLVOfel typ svaga framvagnar, klapperstag, bärarmsbussningar mm. taskig handbromsfunktion där backarna rostar o beläggen släpper, bromsskivorna bak kan se för eländiga ut ut då färdbromsen lägger allt krut på framhjulen vid inbromsning. Kollning av bilen samma som för alla bilar inför köp = KOLLA att alla funktioner fungerar. Typ AC, fönsterhissarna från alla positioner, kolla att panelen funkar på alla dörrar. Även Larmet bör du testa att det funkar, du SKALL ha minst 2 Nycklar med Dosor o helst 1 reservnyckel. Ny nyckel med dosa kostar runt 4000:-
Kolla motoroljans färg o kvalitet, om automat BYT oljan i den så snart du köpt den.
MEN du får massor av bil för lite pengar. Lycka till.
Senast redigerad av 1 wissel, redigerad totalt 0 gånger.
av lennart lundberg
Hej!

Ta reda på om kamrem och det som ingår vid ett byte är bytt. Kolla när nästa byte ska ske.
Läs av om det finns felkoder. Kan bli dyrt om det är någon felkod som bilprovningen ogillar.
Titta om det finns olja under bilen där motor och växellåda möts. Dyrt att åtgärda.

Lennart
Användarvisningsbild
av SRT
Försök hitta ett så välvårdat exemplar som möjligt och se upp för den klonkande fjädringen som är en sjukdom på de flesta S80 samt läckande packbox som blir dyrt att åtgärda på verkstad.Motormässigt går en 140HK bra om man gillar att ständigt veva i växellådan men vill du har roligt när du kör så är det en Turbo som gäller och inget annat.Turbon håller lika bra idag som annat i motorn så det är där ingen större fara med.Trasiga automatlådor på S80 finns i drivor så undvik dom.En bil med enormt mycket komfort samt bra stolar och trevlig inredning.Undvik de få fyrhjulsdrivna versionerna som finns där ute som är lika hel tokiga som en Suv på vanlig landsväg och titta gärna på facelift modellen.Min egen S80 2.5T BSR drar t.o.m mindre bensin än min 850 GLT -97 vilket ju är ett stort plus.
Användarvisningsbild
av johnnype
Försök hitta en välvårdad AWD så kan du åka som en kung när andra sitter fast i snön och tror det är katastrof med 1dm snö på vägen :D (det är ju bara kul att fnissa åt dom som kör sänkta knas-bilar i 30km/h då )

Men allt beror ju på vart i landet du bor förstås, så alla som ger de bästa tipsen bör ju tänka på att folk har olika förutsättningar med sitt bilägande :!:

@AlexanderE , Du kommer tyvärr inte kö[…]

Efter lite googlande är det så jag t&au[…]

Är det bara privatpersoner som ska pungsl&ar[…]

snö

Svarar till mig själv. Det går fort nu.[…]