Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av elmuppo
Låter som gammal mjukvara i DIM, alltså instrumentet. Uppdatera.
Funkar inte det, kör ner mjukvaran från TME i halsen på dem och säg åt dem
att göra rätt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
branx skrev:Låter som gammal mjukvara i DIM, alltså instrumentet. Uppdatera.
Funkar inte det, kör ner mjukvaran från TME i halsen på dem och säg åt dem
att göra rätt.
Njae... om den visade rätt innan (i trimmat utförande) och plötsligt börjar visa fel så skulle inte jag satsa på mjukvara.

Uträkningen är väl busenkel, i princip bara bränseltryck * öppettid = volym / vägsträcka = l/m

Skulle nog kolla om tex bränsletrycket, är det rätt och ger givaren rätt signal/tryck.
Användarvisningsbild
av Funk
Mjukvaran i DIM är samma, den laddas inte om vid "chippning". Gjorde en "total upgrade" för något år sedan. Monterade t.o.m tillbaka originalstereon för att få med allt..
Mjukvarumodden fungerar inte riktigt som en uppgradering med VIDA om jag förstått det hela rätt, man går in på en mycket djupare nivå och ändrar programmet i själva epromet i boxen. Utan att ladda ner mjukvaran i sin helhet, det går därför också mycket fortare, eftersom programvaran är väldigt liten..

Men som sagt, den har visat rätt med den nya mjukvaran. Nåja 100% rätt har den iofs aldrig visat, men det har jag nog aldrig stött på någon som gör...
Så skall det köras ner något i någons hals så lär det troligen vara något designat på PV...
Skall kolla bränsletrycket senare i veckan för att se om det inte stämmer där..

/Thomas
av matand12
Har du rätt däckdimension? Vid felaktig dimension påverkas även hastighetsmätaren/kilometerräknaren och förmodligen också bränslemätningsfunktionerna i färddatorn...
Användarvisningsbild
av Funk
Jag har fel iofs inte original, men dom har å' andra sidan suttit på flera år sommartid. Så där ligger inte felet heller. Rullomkretsen håller sig dessutom ganska nära original som sig bör.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
Kollade alla efter felkoder och bränsletrycket, allt OK. Men efter den sista tankningen så är allt tillbaka till normalt igen, färddatorn visar 0,94 och bilen har dragit 0,95...

Jag blir inte klok på det här, att man skall behöva starta om bilen ibland känns nästan som om man körde Windows95...

/Thomas

Siffran på Model Y stämmer inte m[…]

P0171

Visst sitter evap-ventil och kolkanister baktill v[…]

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]