Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bladet1
Hej !

Spindelleden höger är glapp och måste bytas, finns det någon som vet om det är ett sk. gör-det-själv jobb, jag menar behövs det några special verktyg som man förmodligen inte har, och ev framvagnsinställning ( tror dock inte det ), tacksam för synpunketr och svar

mvh Björne
Användarvisningsbild
av MartinS
Du behöver en speciellt avdragare. En del har dock lyckats byta utan denna.

Du behöver inte ställa framvagnen efter bytet.

/Martin <-- Som bytte båda på verktstaden, 600:-/st för jobbet.
Användarvisningsbild
av bladet1
Hej !

Tack !!

mvh Björne
av Addekarlsson
Skulle rekommendera att du byter båda, när du är på det. För är den ena sliten, så kommer troligen den andre fara snart med.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av bladet1
Hej !

It make sense

mvh Björne
Användarvisningsbild
av bladet1
Vill bara berätta att det var mycket lätt att byta denna led, inga specialverktyg lätt som en plätt även för en ganska medelmåttig
mekaniker som jag

mvh Björne
Användarvisningsbild
av MartinS
bladet1 skrev:Vill bara berätta att det var mycket lätt att byta denna led, inga specialverktyg lätt som en plätt även för en ganska medelmåttig
mekaniker som jag

mvh Björne

Hur fick du loss den från spindeln? Det är ju där man skall dra av den med avdragaren, men det kanske sitter olika hårt på olika bilar kan man ju tänka sig.

/Martin
Användarvisningsbild
av bladet1
Hej !

När bultarna var lösa så tog jag ett spett och bände nedåt på länkarmen så att jag kunde vika undan spindelledes tapp, sen tog jag en mejsel och knackade försiktigt mellan spindeln och själna infästningen i hjulet, och så gled den ut därifrån också , enkelt o smärtfritt.

mvh
Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]