Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Slås lätt av min Coupe de Ville -75 med åttaliters V8. 2,2 l/mil i jämn 90-fart som lägst, 3,5 l/mil i stadstrafik på vintern. Lyckligtvis körde jag den huvudsakligen i USA där soppan då kostade ca 60 cent per gallon och dollarkursen låg på knappt 5 kr.
av andersuw
Det är så länge sedan nu att jag förträngt det. Men jag hittade specen för 1974 års modell här och enligt den rymmer tanken 102 liter. Så, ja, jag måste ha tankat rätt mycket oftare då än med min V70 D4 -15. :D
En tragikomisk bil var det. En formlig uppvisning i konsten att konstruera saker och ting på ett maximalt ineffektivt sätt, inte bara när det gäller motor och förbrukning.

Varför jag köpte den? Det var ett litet investeringsprojekt kan man säga. Köpte den billigt i USA med ett par tre år på nacken för runt 20000 kr, körde den där i ett knappt år och importerade den sedan till Sverige som flyttgods. Det senare innebar att man slapp en del tullar/skatter och en del besvärande prov som bilen annars kanske behövt genomgå, till exempel krockprov. ;-) Sålde den så småningom till en romsk familj i Skärholmen för ungefär dubbelt så mycket som jag gav (fast jag hade då fiffat upp den en smula). På deras husvagnssemestrar var det uppenbarligen bara Merca eller amerikanare som dög och det gjorde de ingen hemlighet av. ;-)
Användarvisningsbild
av SvenB
Derank skrev:Vad kom ni fram till, hur mycket drar en d2a nu igen?
Jag orkade inte läsa hela tråden, ledsnade efter ungefär halva. Jag kan komma med sanna siffror om förbrukning på en D2. På 4.500 mil har den dragit 5.15 liter/10 mil mätt, vid pump. Service /reparationskostnaden har under dessa mil varit 9.129:- på 3 stycken årsservice. Dyrt eller inte får ni avgöra själva. Men jag undrar en sak. *Lövet* skrev tidigt i tråden att man får räkna med högre servicekostnad på en D2 gentemot en starkare/större motor. Det förstår jag inte annat än om man kör mer än 2.000 mil/år.Jag personligen hade fått göra precis lika många service på mina 3 år med bilen. :wink:
Användarvisningsbild
av snepo
andersuw skrev:Slås lätt av min Coupe de Ville -75 med åttaliters V8. 2,2 l/mil i jämn 90-fart som lägst, 3,5 l/mil i stadstrafik på vintern. Lyckligtvis körde jag den huvudsakligen i USA där soppan då kostade ca 60 cent per gallon och dollarkursen låg på knappt 5 kr.
Värre än min Cheva G30 jag hade. Låg mellan 2,0-2,5. Vill minnas att den hade 125 liters tank. Billig bensin overthere. En gallon är väl nästan fyra liter? Jag hade Chevan i början på 90-talet.
av Lövet
SvenB: Mitt exempel på en begagnad bil avsåg främst att servicekostnaderna är högre vid vissa intervall, exempelvis kamremsbytet som kommer 4.000 mil tidigare.
av andersuw
snepo skrev:
andersuw skrev:Slås lätt av min Coupe de Ville -75 med åttaliters V8. 2,2 l/mil i jämn 90-fart som lägst, 3,5 l/mil i stadstrafik på vintern. Lyckligtvis körde jag den huvudsakligen i USA där soppan då kostade ca 60 cent per gallon och dollarkursen låg på knappt 5 kr.
Värre än min Cheva G30 jag hade. Låg mellan 2,0-2,5. Vill minnas att den hade 125 liters tank. Billig bensin overthere. En gallon är väl nästan fyra liter? Jag hade Chevan i början på 90-talet.
Ja en gallon är nästan fyra liter så man betalade runt 75 öre litern. Jag tror att det var ungefär en fjärdedel av vad bensinen kostade i Sverige vid den här tiden. Jag tror också att den här motorn sätter ett svårslaget rekord i ineffektivitet. Trots en cylindervolym på 8,2 liter utvecklade den bara ca 190 hk, d.v.s. litereffekten var mindre än 25 hk. Några årsmodeller tidigare utvecklade samma motor runt 400 hk men man tvangs fr.o.m. 1974 års modell strypa motorn för att klara de nya avgasbestämmelser som då började gälla. Att dessa var på gång hade man förstås vetat ett tag men trots detta inte hunnit utveckla motorer som klarade bestämmelserna utan denna jättelika diskrepans mellan cylindervolym och effekt. Motorkrympningen började först med 1977 års modell då man gick ner från åtta liter till "bara" sju.

Den ursprungliga effekten på 400 hk var förstås också helt onödig i denna bil. Man fick vid den här tiden inte köra fortare än 55 mph (88,5 km/h) på amerikanska motorvägar och bilen var ju inte heller byggd för att klara särskilt mycket mer när det gäller chassi och bromsar. Någon sportvagn var det ju inte trots att Coupe de Ville försökte anlägga ett sportigt stuk. Det var ju en kupé gubevars med bara två dörrar, detta i kombination med en längd på nästan sex meter och en bredd på drygt två. :roll: Skall man trots allt säga något snällt om den omåttligt ineffektiva jättespisen under huven så är det att momentet var skapligt (nästan 500 Nm vid 2000 varv) och att man tuffade fram fint och kultiverat. :D
Användarvisningsbild
av snepo
andersuw skrev:
snepo skrev:
Ja en gallon är nästan fyra liter så man betalade runt 75 öre litern. Jag tror att det var ungefär en fjärdedel av vad bensinen kostade i Sverige vid den här tiden. Jag tror också att den här motorn sätter ett svårslaget rekord i ineffektivitet. Trots en cylindervolym på 8,2 liter utvecklade den bara ca 190 hk, d.v.s. litereffekten var mindre än 25 hk. Några årsmodeller tidigare utvecklade samma motor runt 400 hk men man tvangs fr.o.m. 1974 års modell strypa motorn för att klara de nya avgasbestämmelser som då började gälla. Att dessa var på gång hade man förstås vetat ett tag men trots detta inte hunnit utveckla motorer som klarade bestämmelserna utan denna jättelika diskrepans mellan cylindervolym och effekt. Motorkrympningen började först med 1977 års modell då man gick ner från åtta liter till "bara" sju.

Den ursprungliga effekten på 400 hk var förstås också helt onödig i denna bil. Man fick vid den här tiden inte köra fortare än 55 mph (88,5 km/h) på amerikanska motorvägar och bilen var ju inte heller byggd för att klara särskilt mycket mer när det gäller chassi och bromsar. Någon sportvagn var det ju inte trots att Coupe de Ville försökte anlägga ett sportigt stuk. Det var ju en kupé gubevars med bara två dörrar, detta i kombination med en längd på nästan sex meter och en bredd på drygt två. :roll: Skall man trots allt säga något snällt om den omåttligt ineffektiva jättespisen under huven så är det att momentet var skapligt (nästan 500 Nm vid 2000 varv) och att man tuffade fram fint och kultiverat. :D
Bara något mer än i 5,7 liter cheva. Har för mig den hade 160 hk. Som du säger de har ju mycket vrid v8:orna. Oslagbart muller också. Jag gillade min G30,man satt högt i fina stolar.
av S80beat
Min S80 D2 Automat (PS) MY 13 drar ca 0.62 . Har 245/40-18 sommardäck , 205/60-16 dubbade vinterdäck och alltid ECC på Auto.
Bilen är beställd med 245or på ,men förmodlingen är nog den specifierade bränsleförbrukningen uppmätt på smalare däck (typ 205 ?).
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]

Tjena, behöver lite hjälp då jag v[…]

Hmm, jag som trodde att 4749kr/år var dyrt. […]