Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Förresten, min reptilhjärna förutsatte att du har manuell låda och då gäller att det går att byta drivaxlar utan att olja rinner ut ur lådan om man lyfter en sida i taget. Men troligen har du automat eller hur? Då vet jag inte hur det är, har inte bytt på en sådan än.
Sant, men oavsett så när det är mer vikt i framsätet så är det en stor skillnad.

Det är väl inte helt omöjligt att det är från en polygrip men det ser inte ut som så. Det var ungefär 3-4 månader sedan Brandt hade bilen och märkena såg väldigt färsk ut. Den andra firman var aldrig där och grejja.

Yes! Förlåt jag trodde att jag hade skrivit att det var en automat! Får fortsätta att kolla runt lite. :)
Tänk va man kan hitta om man bara googlar lite.. :P
En med exakt samma symptom som min.. Ska tydligen komma "nån dl". Men då ska man ju fylla på dem igen, men jag förstår fortfarande inte vart och hur. Har hört nån gång att man måste pumpa i oljan i lådan underifrån från en verkstad men det känns inte troligt.. :/
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=246392
Japp, Det var då inre drivknut OCH stödlagret som var åt helvete. glappade ca 2cm mer än vad den nya gjorde, stödlagret glappade ca 2 mm i sidled.

Däremot försvann inte antispinn och bromsassistans meddelandena som kommer ibland.. Antar att det kan vara abs sensorn på höger sida. Tänker att det kan ha skakat lite mycket för den så att den har packat ihop resväskorna?

Skit att jag glömde vida hemma. >.<

Edit: Just ja! Det kom inte en droppe med olja heller. Det var snustorrt där inne så det var nån orange dammbeläggning på axlarna så där ska det nog inte vara någon olja. :)
Det skall vara olja i diffen, och vinkelväxeln, men kanske pga AWD att höger drivaxels medbringare, går i ett "rör i axeln" innuti vinkelväxeln, så ingen olja kommer.....
Men en nivåkontroll kanske är på sin plats ändå, för säkerhets skull.

Ta och kolla ABS ringarna på yttre knutarna innan du byter nån sensor.
Absolut vanligaste felet.
Kostar 70 -80kr st.
Vad mer kan man kolla i sådan här väg? Jag har lite vibrationer som känns som att de kommer och går och jag har uteslutit fälgar och haldex. Kan radialglapp i stödlagret till HF drivaxel ge vibrationer även i jämn fart? (Edit: har en p3-bil men principen är väl densamma, bilarna är väl rätt lika i drivlina).
Hörde en smäll häromdagen och det högg till i bilen på parkeringen vid jobbet, efteråt kom symptomerna tillbaka och tänkte.. Fan nu är det väl samma drivknut igen.. Så här är jag igen och härjar.

Jag kröp under bilen och känner efter nå större glapp, hittade ett glapp på högra inre drivknut medans den vänstra axeln er nästan helt stum. Jag försökte filma glappet och tänkte fråga, är detta för mycket glapp på drivknuten?

En smäll?
Vibrationer tillbaka, eller antispinn larn?

Omöjligt att se bra på filmen.

Drar du ut-in, eller vrid-vrid?

Ut-in ska det vara drygt 2mm glapp i yttre knuten.
Mer, och det är C-ringen i yttre knuten so är kass, och axeln kan hoppa ur.
Dock inga vibr vid acc.
Rör sig komplett knut in och ut ur navet, har skruven släppt, eller hjullagret rasat rejält.

Vrid-vrid ska det vara så lite glapp som möjligt.
Men om du vrider på axeln som i filmen, känner du ju bara ett ev glapp i yttre knuten......
För att få med båda knutarna, måste du vrida på inre knutens ytterdel.
Det är den högra inre knuten i filmen, just i filmen är det i sidled jag rycker.

Vibratorer i hela karossen vid gaspådrag precis som det var när jag bytte i julas. Antispinn larm försvann aldrig helt men kom upp mycket mer sällan innan detta, nu dyker det upp iprincip så fort jag startar bilen.

Upptäckte även att undre främre motorfäste hade lossnat, (som jag har för mig satt i växellådan) det kanske har och göra något med det med? Vparts är iallafall väldigt bra att ha och göra med så dem skickade en ny axel och passade på att beställa ett fäste på en gång.
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...