Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Flajjan
AndreasThn skrev:
Flajjan skrev: kinerserna har hastat ihop bilen för att komma året före BMW och Audi som släpper sina nya nästa år..
Vilka kineser?
Vad jag vet är s/v90 utvecklad/provad på hisingen...

Eftersom Geely äger Volvo styr dom hur och vad som skall finnas var man skall spara in på material osv - således så bestämmer kineserna - oaktat om dom för stunden tillverkas på Hisingen, det är bara en tidsfråga innan kineserna tar hem hela produktionen då Sverige är för dyrt som tillverkningsland - lite OT, men det kan nog ske.
av Flajjan
Gorban skrev:Jag har haft min V90 D5 Inscription i ett par månader nu. Jag blir inte helt klok på mina stolar. Lädret i nappa är suveränt och jag gillar den ljusare amberfärgen. Dock är de rätt hårda. Jag kommer från BMW och har aldrig haft någon V70 och i jämförelse med min 520d jag hade tidigare så är Volvons stolar lite hårdare men ändå väldigt bekväma på något sätt. Jag upplever dem som hårda men samtidigt har jag kört 80 mil i sträck utan att det kändes obekvämt på något sätt. Ska köra ner till Österrike i februari så vi får se vad jag tycker efter det.

Något annat som jag har reagerat på är att det är för mycket plats mellan utsidan på höger knä och mittkonsolen. Svårt att ta spjärn i kurvorna. I min BMW låg vänsterbenet i princip an mot mittkonsolen och det är så jag vill ha det.

Motorn och växellådan är suveräna. Inget att klaga på där. Det jag är missnöjd med är Sensus och upprepade hängningar och omstarter. Troligtvis relaterat till bilens modem och Spotify-appen. Jag har haft bilen inne för uppgradering med den senaste mjukvaran som kom nu i november så nu har jag android auto, som jag inte behöver, men fortfarande kraschar Sensus.
Precis detta jag har hört en massa om -att systemen startar om och hänger sig..
av Flajjan
För att bidra med något positivt - är ingen surkuk egentligen, bara trött på saker som stökar..

Jag smet in och kikade på en V90 med skinnstolar - alldeles för hårda för att vara sköna över tid. Klev i och ur V90 ett gäng gånger, man vänjer sig fort vid en hög bil..

Provsatt även en XC90 med sportstolarna, som jag beställt till min 90cc, dessa stolar var riktigt riktigt sköna, för er som tycker att dom nya originalstolarna inte är riktigt 100 - testa sportstolarna. Tyvärr är det CC eller R design som gäller för tillfället om man vill ha dessa.
av Nordan
Flajjan skrev:För att bidra med något positivt - är ingen surkuk egentligen, bara trött på saker som stökar..

Jag smet in och kikade på en V90 med skinnstolar - alldeles för hårda för att vara sköna över tid. Klev i och ur V90 ett gäng gånger, man vänjer sig fort vid en hög bil..

Provsatt även en XC90 med sportstolarna, som jag beställt till min 90cc, dessa stolar var riktigt riktigt sköna, för er som tycker att dom nya originalstolarna inte är riktigt 100 - testa sportstolarna. Tyvärr är det CC eller R design som gäller för tillfället om man vill ha dessa.
Sportstolar finns även till övriga versioner nu.
av ansjo
Flajjan skrev:
AndreasThn skrev:
Flajjan skrev: kinerserna har hastat ihop bilen för att komma året före BMW och Audi som släpper sina nya nästa år..
Vilka kineser?

Eftersom Geely äger Volvo styr dom hur och vad som skall finnas var man skall spara in på material osv - således så bestämmer kineserna - oaktat om dom för stunden tillverkas på Hisingen, det är bara en tidsfråga innan kineserna tar hem hela produktionen då Sverige är för dyrt som tillverkningsland - lite OT, men det kan nog ske.
Lite ot, men skulle inte hela tillverkningen av S90 flyttas österut?
av Gorban
Flajjan skrev:
AndreasThn skrev:
Vilka kineser?

De flesta biltillverkare tillverkar nära sina marknader. Japaner har tillverkning i Europa, Européer har tillverkning i USA osv. Tesla slutmonteras i Holland för den europeiska marknaden.
Dessutom blir det svårt att utveckla bilar om man inte har produktionen i närheten. Och säg nu inte att Volvo skulle flytta hela utvecklingen till Kina. Just nu ser vi det totalt motsatta med massor av nyanställningar i Göteborg både hos Volvo och CEVT.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Kineserna styr nog mer Volvo än man kan tro. Li shufu sa för några år sedan, bilen har en svaghet & det är designen, bilen ser alltför skandinavisk ut. De vill alltså ha mer vräkiga bilar, & det har dom nu fått till viss del med de nya modellerna.
av Gorban
simonhalmstad skrev:Kineserna styr nog mer Volvo än man kan tro. Li shufu sa för några år sedan, bilen har en svaghet & det är designen, bilen ser alltför skandinavisk ut. De vill alltså ha mer vräkiga bilar, & det har dom nu fått till viss del med de nya modellerna.
Volvo tog fram tre prototyper för S90 som de visade för fokusgrupper från olika världsdelar. En av prototyperna hade extra mycket krom och bling och Volvo trodde den skulle tilltala den asiatiska marknaden men kunderna blev snarast förnärmade av att man trodde det om dem.

Utomlands har S/V90:s design, framför allt på insidan, beskrivits som typiskt skandinavisk design.
av raven76
Leverans vecka 21 för min del.
Min nuvarande bil kommer ju vara väldigt gammal innan jag får den nya i det här tempot. Som tur är så har jag fått ett fast inbytespris på den.
Den som väntar på något gott... väntar alltid för länge.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Rostskyddsgaranti är ingenting värt. […]

Nästa elbil från Volvo?

Volvo har två modeller som börjar p&ar[…]

Vårterminen på båtmotorn

Ja,nu är det äntligen dags att göra[…]