Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daniel23
Ja, vi får se hur jag trivs med solidsvart (allt syns jag vet :) ) men efter att sett denna bild så blev jag säker:

Beställde 26 September, första dagen min ÅF hade CC i sitt system.
av Flajjan
Har haft lite olika bilar, senast min andra XC70 D5, ganska seg och trist, men BRA, bekväm att sitta i när man åker, kort som långt, längsta dags etapperna har varit några på 100-110 mil och det har känts helt ok.
Provkörde S90 D5 inscription, märkliga stolar som jag inte blev kompis med, lite Audi feeling nästan - vilket inte är ett gott betyg..
Provkörde även V90 D4 med något baspaket, tyg stolar, stolarna var mer som nuvarande. D4 kändes lite tunn tyckte jag. Beställde iaf en V90 CC D5 Pro. La till sportstolar och lite annat smått, eftersom dom stolarna som sitter i Inscription/ Pro inte tilltalade mig, dock har jag inte haft möjlighet att köra någon ny volvo med sportstolarna.
Borde kanske låna en bil med sportstolar för att känna efter om det är ok at åka med - befintliga stolar i min XC70 2014 är ju galanta, som en Cheterfield fåtölj.
Sen har jag läst en massa om V90 och problemen som redan uppkommit.. Tänker att om det är så mycket skriverier om en bil som knappt kommit ut kanske kinerserna har hastat ihop bilen för att komma året före BMW och Audi som släpper sina nya nästa år.. Vågar man ens hålla fast vid sin beställning?

Hur tänker ni andra kring ovan?
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Jo stolarna är helt klart ett nerköp i de nya modellerna med för lite stoppning i stolarna & inte lika bekväm som tidigare, dock väldigt bra justeringsmöjligheter och lårstöd med dynförlängning. För hårda stolar och dålig kvalité på lädret. Stolsryggen i plast iponerar inte, det borde Volvo fixa till.
av troubleshooter
Har inte kört mer än 20 mil i sträck en kväll när jag lånade en V90 D5 Inscription, upplevde dock inte stolarna sämre än XC60n, utan bekväma stolar med lite mer stoppning på sidorna än vad som är vad jag är van vid, skinnet får tiden utvisa om det är sämre. Åsikter finns det lika många av som människor på Jorden, det inser när man läser bredden av betygen som har kommit på V90 hitills. Jag har insett att man har haft lite inkörnings problem med passformen på karossdelarna, vilket återförsäljarna fått fixat till. Men för all del är du osäker ställ din plats till förfogande så kanske jag får min snabbare :lol:
av Flajjan
Enligt säljaren så kan man inte avboka en beställd bil.. Vi får väl se vad det blir om jag kör på denna eller om jag byter till en V90, just nu känns dom snyggare - dock samma bil med eventuellt samma problem..
av petherf
kmi skrev:Har leverans på min cc vecka 21 !! Enda positiva är att evt barnsjukdomar säkert är fixad til denna tid.
Leveranstider är nog inget att bry sig om,dom hoppar fram och tillbaks

Jag fick först Vecka 20 och har nu vecka 18
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
AndreasThn skrev:
Flajjan skrev: kinerserna har hastat ihop bilen för att komma året före BMW och Audi som släpper sina nya nästa år..
Vilka kineser?
Vad jag vet är s/v90 utvecklad/provad på hisingen...

Hursomhelst så kommer ni med de första SPA bilarna vara testpiloter, ungefär som innan fast lite annorlunda. (blev nästan ett Torsk på Tallin citat där :) )
Detta gäller hela bilindustrin i stort sett nu, känns det som.
Svärfar blev ju nästan ombedd av säljaren att ta en Classic istället för nya mod. då han är "bökig" när det gäller småstrul :) haha ja fyfan.
av Gorban
Jag har haft min V90 D5 Inscription i ett par månader nu. Jag blir inte helt klok på mina stolar. Lädret i nappa är suveränt och jag gillar den ljusare amberfärgen. Dock är de rätt hårda. Jag kommer från BMW och har aldrig haft någon V70 och i jämförelse med min 520d jag hade tidigare så är Volvons stolar lite hårdare men ändå väldigt bekväma på något sätt. Jag upplever dem som hårda men samtidigt har jag kört 80 mil i sträck utan att det kändes obekvämt på något sätt. Ska köra ner till Österrike i februari så vi får se vad jag tycker efter det.

Något annat som jag har reagerat på är att det är för mycket plats mellan utsidan på höger knä och mittkonsolen. Svårt att ta spjärn i kurvorna. I min BMW låg vänsterbenet i princip an mot mittkonsolen och det är så jag vill ha det.

Motorn och växellådan är suveräna. Inget att klaga på där. Det jag är missnöjd med är Sensus och upprepade hängningar och omstarter. Troligtvis relaterat till bilens modem och Spotify-appen. Jag har haft bilen inne för uppgradering med den senaste mjukvaran som kom nu i november så nu har jag android auto, som jag inte behöver, men fortfarande kraschar Sensus.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 14
Vårterminen på båtmotorn

Ja,nu är det äntligen dags att göra[…]

Säkert reglerventilen på kompressorn. J[…]

Prestige Performance

Mer eller mindre så ja :-) . Sen finns det g[…]