Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Schmoyoho skrev:Jag hade också invändningar när jag besiktade min haldex gen III-bil första gången men besiktningsmannen slog upp i datorn och visade att den gick bra att köra i rullarna. Rent tekniskt så snurrar kardanen med framhjulen och orsakar en viss pumpning av olja i haldexen (gen III och antagligen även gen II) men är tändningen av så blir det inget tryck som byggs upp.
Men det är ju inte Haldexen som pajar, det är vinkelväxeln ????!!!
Har inte en susning om det är bra eller inte men många v-växl. blir det....!
många kanske som kommer att upptäcka det nu i vinter?
Min XC90 har BP kört i valsarna 1gång med tändningen avstängd. Men följande minst 2ggr på väg istället. Så något beslut kan ha tagits i ämnet!

Man får hoppas att jag klarat mig, jag får plantera framhjulen i snö och hoppas jag kommer loss! Så vinkelväxel är den svaga biten, jag hade nog missuppfattat det tidigare.
johnnype skrev:Min XC90 har BP kört i valsarna 1gång med tändningen avstängd. Men följande minst 2ggr på väg istället. Så något beslut kan ha tagits i ämnet!

Man får hoppas att jag klarat mig, jag får plantera framhjulen i snö och hoppas jag kommer loss! Så vinkelväxel är den svaga biten, jag hade nog missuppfattat det tidigare.
Kör ner i din Garagenerfart, kommer du upp så har du 4wd intakt.....;-)
Snurrar framhjulen så blir det besök i Ludvika!!
wissel: Ingenting "ska" paja av bromsrullarna och ännu ser jag inga belägg för att något på en haldex-bil skulle göra det av. Tändningen av => haldexen urkopplad => kardanen snurrar i princip fritt. Inte konstigare än att framhjulens drivaxlar också snurrar.

Det känns olustigt att se framhjulen snurra i bromsrullarna på en AWD-bil, det kan jag medge. Men jämför det istället med belastningen drivlinan utsätts för om du stämplar järnet från stillastående på torr asfalt, eller om fyrhjulsdriften kopplas in när framhjulen spinner. Kan det vara så att din vinkelväxel byttes för första gången innan den förstärkta hylsan började användas?
Schmoyoho skrev:wissel: Ingenting "ska" paja av bromsrullarna och ännu ser jag inga belägg för att något på en haldex-bil skulle göra det av. Tändningen av => haldexen urkopplad => kardanen snurrar i princip fritt. Inte konstigare än att framhjulens drivaxlar också snurrar.

Det känns olustigt att se framhjulen snurra i bromsrullarna på en AWD-bil, det kan jag medge. Men jämför det istället med belastningen drivlinan utsätts för om du stämplar järnet från stillastående på torr asfalt, eller om fyrhjulsdriften kopplas in när framhjulen spinner. Kan det vara så att din vinkelväxel byttes för första gången innan den förstärkta hylsan började användas?
Som jag skriver, inte en susning om orsakerna till vinkelväxelrasen, men tanken kommer hela tiden att Bilprovningens "valsar"
har ett inflytande på detta.
Skulle vara roligt att få reda på om dessa valsar används i något annat länd än Sverige!?
Hur ser statistiken ut i länder där man har respekktive har/inte har B.P. med Valsarna?
Nu tror jag inte att det statistiken finns tillgänglig dessvärre?
Haldexsystemet i sig har säkert inte några problem att hantera valsarna men hårdvaran i vinkelväxeln är ju frågan?!
Hur kan det vara möjligt att ett antal tusen tekniker kan missa så in i bomben på sina hållfasthetsberäkningar?
Inkompetens , Slarv eller Girighet utöver gängse? Jag vet inte men "rasen av dessa" blir allmängods då är det något som är fel, riktigt fel.
men för min del så lägger jag ner detta nu då jag tror att jag aldrig mera behöver tänka på eländet.
Men förbannad är jag ju ändå förstås. :-)
Har nu hissat upp bilen och kollat felkoder. Följande kod hittades: DEM000B
Denna kod hade bilen även innan klumpbytet men eftersom volvo hittade metallspån i oljan gjorde vi nog en rimlig bedömning trots allt.
Som jag förstått det kan koden också innebära defekt styrenhet så det blir nu nästa projekt.

Har hittat en begagnad med nummer 5WP2222002
Passar den till min motor? Om jag förstått det rätt har jag Haldex gen 3.

Vinkelväxel och hylsa verkar vara hel.
Uppdatering! Har för två veckor sedan bytt DEM styrenhet (begagnad) på Volvo
Fyrhjulsdriften har funkat klockrent sedan dess.

Sista dagarna har jag fått Antisladd system service erfodras vid några tillfällen. Vid detta meddelande slutar haldexen att driva vilket antagligen är normalt. Felmeddelandet försvinner efter omstart av bilen. Då funkar AWD'n igen.

Hmm.... har läst lite om ABS givare och kransar men också en hel del dyrare grejor.
Kan man åka in och läsa av felkoder i efterhand fast meddelandet inte längre ligger i displayen?
Hade inte kallat den funktionen för klockrent riktigt. Hur som helst så lär ju en felkod satts, mest sannolikt, om något är fel till den grad att bilen varnar i displayen. Rimligtvis borde det väl tas som en garantiåtgärd eftersom volvo inte löst problemet, så det är väl inte mer än att chansa på att åka in och hoppas de hittar något.

Hej Min syster lämnades bilen på verkst[…]

Vart kan jag kolla luftförvärmningssp[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]

Ja värmaren behövs för att få[…]