Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av biltemakorv
Hej!
Nu är det så att en införskaffa sig en 740 glt -90 den 25e, den vart besiktad 2 dagar innan.
Den har ett antal fel som oljeläckage mellan motor o låda(mycket efter körning) inkl lamdasond lampan lyser och även att fram bromsarna är enormt slitna.
Min fråga är hur i fasen kan en bil gå igenom med sånna fel?

Slänger upp lite bilder snart

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av lennarte
Oljeläck där brukar vara vevaxeltätning, men kolla noga så det inte oljepluggen eller är från bakre delen av ventilkåpan (lättare att fixa). Orsaken kan vara felaktigheter i vevhusventilationen. Om du lossar oljepåfylningslocket med motorn på tomgång och håller det lätt på plats ska det kännas att det "sugs fast" lite grand. Inte så mycket så det blir kvar "av sig själv" men tillräckligt så att man känner det.
Utslitna bromsklossar brukar vara en "bra att veta" grej, det bromsar ju lika bra tills det går på "järnet". Helt slut är ju en bedömningsfråga, 1 - 2 mm kan ju räknas som slut, men fungerar kanske 1000 - 1500 mil till. jag byter dock långt innan (5 - 6 mm kvar).
Om "Lambdalampan" (motorstörningslampa är nog ett bättre namn) lyser så finns det felkoder ätt hämta i diagnostikboxen. Hade den godkända avgasvärden vid besiktning, är det förmodligen inte någon större "fara". Läs igenom denna länk, och "ta ut" felkoder och återkom :-)-)
http://mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_740.pdf
av Waizguy
Jag tror inte besiktningen har fuskat på efterkontrollen utan det är nog den förra ägaren i så fall. Vissa "lagar" sina oljeläckage med att tvätta allt helt rent och sen köra in och hoppas på det bästa. Det kan också vara så som Lennarte skriver att en packbox kan ha gått sönder, förra ägaren kanske bytte den men att den gått sönder igen p.g.a fel med vevhusventilationen. För att kontrollera kan man också dra upp oljestickan för att se om det bolmar rök alternativt sätta en liten bit papper mot hålet och se om pappret sugs in eller skjuts ut.
Angående bromsarna så vet vi inte vad grundfelet var eller vilket/vilka hjul det var, det står bara godkänt på pappret.
Förra ägaren kanske bytte bakskivorna medan framskivorna fortfarande ser dåliga ut? Bromsvärdena är bra ialf, ser inte ut att dra snett heller. Men tycker man skivorna ser förjävliga ut så är det inte en särskilt dyr operation. :)

/// Waiz
av biltemakorv
Kolla lite när en kom hem från jobbet och det pissar olja mellan motor o låda. Har kollat runt lite och ska kolla vevhusventilation dock så ska jag slå en pling te han som sålde bilen o ge han en ny ordlista.
För som det regnar olja så borde bilen inte ha gått igenom och dum som en va så lita en lite för mycket på besiktningsmannen.

Ska lämna in den och runt 2500 skulle det kosta att fixa, inte så dyrt så tur en lever i en byhåla hehe.

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]