Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

farbrornilsson skrev:
Vilka årsmodeller har du kikat på?
D5or går jävligt fint.. Men törstiga motorer för att vara diesel. Äckligt hög skatt.
tex en 07a d5 awd aut kostar 7200 om året i skatt och har en blandad för brukning på 0.85 l/milen
tex en 07a 2.5T awd aut kostar 3700 om året i skatt och har en blandad förbrukning på 11.1 l/milen
räknar på att bensinen kostar idag 13.44 och dieseln 13.54 enligt cirkel K.se
Hej!
Här vet jag inte om jag håller med dig om att det är extremt törstiga motorer.
Har en D5 -06 185hk Manuell, och när jag ligger och jobbpendlar 5mil dagligen, blandat motorväg/landsväg/stadskörning så snittar jag mellan 0,6 - 0,65 detta med dieselvärmare 2ggr/dagligen.
Ren motorväg så kommer vi utan större problem ner i 0,55.
Jag har en likadan bil och får faktiskt samma siffror, när jag mäter mellan tankningarna. Jag har kört 2000 mil senaste halvåret och ligger på 0.63 om jag minns rätt, då är det både snabba motorvägsturer utomlands liksom kökörning hemma i Stockholm.
Instämmer med föregående talare gällande förbrukningen. Jag har en XC70 D5 -06 AWD Manuell som går på runt 0,61-0,63 blandat. Det innefattar både stadstrafik och motorväg i 110 km/h. Detta är enligt datorn men utan att göra exakta mätningar skulle jag tippa på att slutsiffran skulle landa på närmre 0,7 irl. Det tycker jag är fullt rimligt med en 5-cyl bil på 185 hk och som väger nästan 2 ton.

Det är automaten på dessa bilarna som gör att siffrorna drar iväg. Den är väldigt ineffektiv både effektnässigt och när det gäller resurserna den använder.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Pja, min 2.5T är med automat.

Jo visst slurpar den glatt i sig litern vid körkörning och annan stadskörning. Men längre resor är den rätt snål. Tor Italien i somras visade färddatorn 0.73, mina uträkningar vid tankning inte mycket över. Svensk landsvägskörning landar rätt nära 0,7. Fullt jämförbart med en manuell låda känns det som. Börjar man trycka på gasen å andra sidan...

Så körmönster gör väldigt mycket.
DaddyTapir skrev:
farbrornilsson skrev:
Vilka årsmodeller har du kikat på?
D5or går jävligt fint.. Men törstiga motorer för att vara diesel. Äckligt hög skatt.
tex en 07a d5 awd aut kostar 7200 om året i skatt och har en blandad för brukning på 0.85 l/milen
tex en 07a 2.5T awd aut kostar 3700 om året i skatt och har en blandad förbrukning på 11.1 l/milen
räknar på att bensinen kostar idag 13.44 och dieseln 13.54 enligt cirkel K.se
Hej!
Här vet jag inte om jag håller med dig om att det är extremt törstiga motorer.
Har en D5 -06 185hk Manuell, och när jag ligger och jobbpendlar 5mil dagligen, blandat motorväg/landsväg/stadskörning så snittar jag mellan 0,6 - 0,65 detta med dieselvärmare 2ggr/dagligen.
Ren motorväg så kommer vi utan större problem ner i 0,55.
Jag har en likadan bil och får faktiskt samma siffror, när jag mäter mellan tankningarna. Jag har kört 2000 mil senaste halvåret och ligger på 0.63 om jag minns rätt, då är det både snabba motorvägsturer utomlands liksom kökörning hemma i Stockholm.
Ja men då måste jag ge mig! trodde inte att det kunde vara så fel. Att dom lämnar ut helt annorlunda siffror om vad bilen ska ha för förbrukning.
0.6 måste man bara vara nöjd med! :D
När det gäller P2 går dieslarna riktigt snålt med manuellt vad jag förstått, men inte så snålt med automat. Tittar man på spritmonitor snittar många runt 0,8 blandat. Dock så går bensinautomaterna rätt snålt (allt är relativt) i förhållande till de manuella. Jag körde flera somrar på semester med fullpackad bil och AC på 0,73-0,74 vid pumpen med min 2.5T automat.

Sedan är det ju från tiden då man kunde lita på deklarerad förbrukning. Min skulle gå på 1,01 blandat och jag körde på 0,94 under 5000 mil, men mycket stadskörning då jag bor i Sthlm.
Hej!
Ja men då måste jag ge mig! trodde inte att det kunde vara så fel. Att dom lämnar ut helt annorlunda siffror om vad bilen ska ha för förbrukning.
Hej!
Siffrorna som står hos transportstyrelsen för min bil är:
V70 D5 -06 Manuell

Bränsleförbrukning

Bränsleförbrukning, blandad körning
6,8 l/100km

Bränsleförbrukning, landsvägskörning
5,5 l/100km

Bränsleförbrukning, stadskörning
9 l/100km

Så nog går den runt de deklarerade siffrorna allt.
Sen vet jag inte vad du hade kikat på för bil när du hittade dina siffror, XC70 D5 AUT AWD? då kan jag tänka mig att förbrukningen drar iväg rätt rejält.
Men får instämma med flera andra här att diesel och automat i V70N inte alls är en lika snål kombination framför allt inte efter att nya 185hk motorn kom.
farbrornilsson skrev:Hej!
Hej!
Siffrorna som står hos transportstyrelsen för min bil är:
V70 D5 -06 Manuell

Bränsleförbrukning

Bränsleförbrukning, blandad körning
6,8 l/100km

Bränsleförbrukning, landsvägskörning
5,5 l/100km

Bränsleförbrukning, stadskörning
9 l/100km

Så nog går den runt de deklarerade siffrorna allt.
Sen vet jag inte vad du hade kikat på för bil när du hittade dina siffror, XC70 D5 AUT AWD? då kan jag tänka mig att förbrukningen drar iväg rätt rejält.
Men får instämma med flera andra här att diesel och automat i V70N inte alls är en lika snål kombination framför allt inte efter att nya 185hk motorn kom.
Jag har varit otydlig... Jag har sökt på XC70 D5 AWD men med manuell låda ja. För han som startade tråden var intresserad av AWD och Diesel.
Man absolut. Jag vet att d5 utan awd och med manuell låda går billigt. Polarn har s60 D5 06a manuell utan awd och den går också så billigt . 0.55-0.6 så det visste jag.
Ceska skrev:Jag tycker att det bästa är att utgå just från deklarerade siffrorna och inte Nisses eller Frasses förbrukningen och räkna på detta.
Det håller jag med om. Som sagt... 9/10 fall så stämmer dom deklarerade siffrorna! Om man kör bilen normalt.

Efter lite googlande är det så jag t&au[…]

Är det bara privatpersoner som ska pungsl&ar[…]

snö

Svarar till mig själv. Det går fort nu.[…]

XC60 MY27

MY26 hade räckvidd ren eldrift (blandad k&oum[…]