Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
Racetwin2 skrev:Läser i manualen sid 295:
"Automatisk aktivering av parkeringsbromsen . I vissa situationer ansätts parkeringsbromsen för att hålla bilen fortsatt stilla. Det sker om:
Föraren öppnar dörren eller tar av sig säkerhetsbältet."

Gillar inte detta då jag ibland backar med släp och vill kunna göra det obältad samt i vissa fall med öppen dörr.

Skall hå att avaktivera om MSN avaktiverar Pilot assist.

Etc.etc
Ofan, irriterande minst sagt.
Användarvisningsbild
av gooose
Detta med automatisk handbroms är rätt krångligt för mej som mekaniker jag vill inte ändra på bilens inställningar

Körde senast en Xc90 T8 med autobroms på slagen och som ni säger utan bälte så drar den handbromsen varje gång du stannar lite tråkigt
Men vad förvånad jag blev när jag körde in på lyften med rutan nerhissad och huvudet ut men det räckte inte så jag öppnar dörren och bilen tvärstannar och då dörren är öppen och är ett stöd så ramlar jag nästan ur bilen

Man får ibland lära sig mycket snabbt och på brutala sätt hur den nya tekniken funkar :oops:

//Gooose
Användarvisningsbild
av Funk
På just T8 är det egentligen ganska logiskt att det lägger i P-läge (det är inte handbromsen som aktiveras) när dörren öppnas eftersom i "elläge" skulle man annars faktiskt kunna kliva ur bilen "med växel i"..
Om man behöver köra en T8 med dörren öppen t.ex vid precisionsparkering så öppnar man dörren och lägger sedan i D igen så funkar det.

På jobbet stänger vi av alla autoinställningar till bromsarna eftersom mer än en kollega lyckats fastna i automattvätten.. :-)

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
Stänger man av autohold ( i mittkonsollen) och automatisk handbroms i bilinställningar så kan jag inte påminna mig att någon bil någonsin bromsats vid körning med öppen dörr eller autobromsat vare sig framåt eller bakåt. Vi "precisionsparkerar" dagligen ( kollar linjerna i P-rutan med öppen förardörr) och den enda modell som är lurig är just T8 som sagts tidigare. Vi använder dock inte bälte alls vid dessa flyttningar så det skulle möjligen kunna vara problemet, om man tar på det och sedan av det vill säga...

/Thomas

Ok, jag bytte filter för ett 1/2 år sed[…]

Kan inte en servicebil komma förbi med en b[…]

S40 2004

Hej, för att få ur startnycklen må[…]

Tack för uppdateringen =)