Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohanV70-98
Tack för infon. Helt otroligt att Volvo producerar bilar med sådana problem. Skall bogsera bilen till verkstan. De skall titta på den i övermorgon... Jag hoppas fortfarande att det räcker med remmarna...
av Yaniz
JohanV70-98 skrev:Tack för infon. Helt otroligt att Volvo producerar bilar med sådana problem. Skall bogsera bilen till verkstan. De skall titta på den i övermorgon... Jag hoppas fortfarande att det räcker med remmarna...
Håller med! Mot bakgrund av alla haverier skulle det kanske vara dags att organisera ägare till fordon med motorer som är behäftade med detta konstruktionsfel samt åberopa trafikfara och helt enkelt tvinga fram en åtgärd från Volvo. Det är fullkomligt absurt att en brusten multirem ska kunna leda till ett totalt motorhaveri och i förlängningen till en eventuell trafikolycka.

Någon skrev i en annan tråd här på forumet att det bara på Volvo i Skövde stod ett antal V70 med detta haveri.

Någon annan skrev att ett haveri i samband med en omkörning skall anses utgöra trafikfara och därmed vara skäl nog att Volvo återkallar fordonen med motorer ifråga för åtgärd. En skyddskåpa skulle sannolikt inte kosta många kronor.

Det är så många som råkat ut för detta att det kan vara dags att uppmärksamma konstruktionsfelet och kalla det för vad det är.
Användarvisningsbild
av Camel
Yaniz skrev:Håller med! Mot bakgrund av alla haverier skulle det kanske vara dags att organisera ägare till fordon med motorer som är behäftade med detta konstruktionsfel samt åberopa trafikfara och helt enkelt tvinga fram en åtgärd från Volvo. Det är fullkomligt absurt att en brusten multirem ska kunna leda till ett totalt motorhaveri och i förlängningen till en eventuell trafikolycka.
Jag håller med. Om motorn stannar pga brusten kamrem kan motorn totalhaverera och teoretiskt sett låsa sig helt. På en manuellt växlad bil låses då drivhjulen tills man kopplar ur. Men det kanske ändå inte är sannolikt. Men bortfall av motorkraften under en omkörning är definitivt inte bra. Men i vilket fall som helst blir man ju av med både broms- och styrservo när motorn stannar vilket kan orsaka överraskningsmoment och försämrad manöverförmåga som kan leda till olycka.

Det finns alltid en risk för att kamremmar brister att motorn kan totalhaverera. Det är inget speciellt för just Volvo. Men denna sannolikhet är trots allt ganska låg på det flesta bilar. I Volvos fall ökar denna sannolikhet mångdubbelt då en brusten multirem ofta trasslar in sig i kamremmen. Och brusten multirem inträffar betydligt oftare. På alla bilar. I Volvos fall verkar risken vara särskilt stor för att multiremmen ska brista av många skäl: dåliga frihjulslager generator, dåliga AC-kompressorlager, dåliga AC-kompressorer, dåliga spännrullar, etc. Det är illa nog. Men det hade gått att leva med dessa risker om nu inte kamremmen också hade påverkats med totalhaveri av motorn som följd. Risken att något händer med multiremmen är alldeles för hög för att ett påföljande totalhaveri av motorn ska vara ett acceptabelt följdfel.
av Yaniz
JohanV70-98 skrev:Tack för infon. Helt otroligt att Volvo producerar bilar med sådana problem. Skall bogsera bilen till verkstan. De skall titta på den i övermorgon... Jag hoppas fortfarande att det räcker med remmarna...
Var vänlig återkom med vad de hittar för fel.
Användarvisningsbild
av Sceptic
Yaniz skrev:Det absolut vanligaste på tidiga V70 av 3: generationen (alltså 2008-2010) är att lagret i ac-kompressorns frihjul skär och sedan wobblar eller ställer sig i vinkel i förhållande till multiremmens löpbana, varpå remmen trasas sönder dels pga av värmen som bildas av friktionen mellan det "trögare" frihjulet och dels pga frihjulets onaturliga vinkel. Slutar frihjulet att snurra helt så fungerar det "vinklade" frihjulet som ett "strimmelverktyg" med eventuellt förödande resultat om delar av multiremmen letar sig in till kamremmen och orsakar totalt haveri. Inte alls ovanligt. Finns mycket skrivet om detta fenomen på forumet.
Är det mindre risk att råka ut för eländet på årsmodell 2011? Jag brukar be mecken på Bilia titta på remmarna vid service men som sagts tidigare är det helt makalöst att Volvo inte kan sätta dit en skyddskåpa ?:-/
Användarvisningsbild
av Camel
Sceptic skrev:Är det mindre risk att råka ut för eländet på årsmodell 2011?
Det verkar som MY11 också omfattas av haveririsken. På min 2,5FT MY11 byttes AC-kompressorn vid drygt 6000 mil (garanti). Den skrek som en plågad ko. Nu är det dags snart igen. Ljudet börjar så smått komma tillbaka. Bilen har gått drygt 14000 mil nu så det verkar vara en viss förutbestämd livslängd på kompressorerna...

Multiremmen har hållit ännu så länge. Funderar på att byta allt i förtid, kamrem, vattenpump, multirem, frihjulslager, spännrulle, etc. Men AC-kompressorn har nog inte så långt kvar. Byta den också eller klippa remmen till den kanske är en fråga. Blir nog att byta AC-kompressor också. Det blir kanske totalt drygt 1 - 1,50 kr/mil utslaget på körsträckan hittills. Det känns ju inte bra att behöva vara orolig för haveri. Om skydd funnits för kamremmen hade det ju bara varit att köra utan större konsekvenser för motorn även om AC-kompressorn skulle haverera eller om multiremmen går av.
Användarvisningsbild
av andreasw
Camel skrev:
Sceptic skrev:Är det mindre risk att råka ut för eländet på årsmodell 2011?
Det verkar som MY11 också omfattas av haveririsken. På min 2,5FT MY11 byttes AC-kompressorn vid drygt 6000 mil (garanti). Den skrek som en plågad ko. Nu är det dags snart igen. Ljudet börjar så smått komma tillbaka. Bilen har gått drygt 14000 mil nu så det verkar vara en viss förutbestämd livslängd på kompressorerna...

Multiremmen har hållit ännu så länge. Funderar på att byta allt i förtid, kamrem, vattenpump, multirem, frihjulslager, spännrulle, etc. Men AC-kompressorn har nog inte så långt kvar. Byta den också eller klippa remmen till den kanske är en fråga. Blir nog att byta AC-kompressor också. Det blir kanske totalt drygt 1 - 1,50 kr/mil utslaget på körsträckan hittills. Det känns ju inte bra att behöva vara orolig för haveri. Om skydd funnits för kamremmen hade det ju bara varit att köra utan större konsekvenser för motorn även om AC-kompressorn skulle haverera eller om multiremmen går av.
Tycks minnas att någon tipsade om en kille från England som tillverkar ett skydd man kan skruva dit.
av Yaniz
Camel skrev:[På min 2,5FT MY11 byttes AC-kompressorn vid drygt 6000 mil (garanti). Den skrek som en plågad ko. Nu är det dags snart igen. Ljudet börjar så smått komma tillbaka. Bilen har gått drygt 14000 mil nu så det verkar vara en viss förutbestämd livslängd på kompressorerna...
Inte ska du behöva byta hela kompressorn med alla kostnader som detta för med sig. Brukar lätt hamna på 10-12.000 kr. Det räcker i regel med att byta lagret i frihjulet/ magnetkopplingen för det är lagret som inte håller måttet. Finns en fin beskrivning här på forumet. Samma sak med generatorn men där krävs lite speciella verktyg för byte av lager (dock inget märkvärdigt). Det är enkla saker att byta och kostar några hundralappar att göra själv. Låter du märkvärdiga verkstan gör det, ja då ska stora plånboken fram i dagsljuset.
Användarvisningsbild
av Camel
Yaniz skrev:Inte ska du behöva byta hela kompressorn med alla kostnader som detta för med sig.
Den förra kompressorn som verkstaden bytte vid 6000 mil råmade verkligen som en ko. Det var kompressorn det var fel på. Nu har det kommit ett litet ljud och jag tänkte att det är dags nu igen. Bilen har gått 14000 mil så intervallet stämmer. Men ljudet är inte så högt som förra gången så jag gissar också på lagret. Men det inger inte precis förtroende. Kanske läge att klippa remmen till AC-kompressorn tills det är fixat?
Användarvisningsbild
av Sceptic
Camel skrev:
Yaniz skrev:Inte ska du behöva byta hela kompressorn med alla kostnader som detta för med sig.
Den förra kompressorn som verkstaden bytte vid 6000 mil råmade verkligen som en ko. Det var kompressorn det var fel på. Nu har det kommit ett litet ljud och jag tänkte att det är dags nu igen. Bilen har gått 14000 mil så intervallet stämmer. Men ljudet är inte så högt som förra gången så jag gissar också på lagret. Men det inger inte precis förtroende. Kanske läge att klippa remmen till AC-kompressorn tills det är fixat?
Det låter ju minst sagt märkligt om den inte ska hålla längre än 6000 mil. Min har gått 8500 och är hittills tyst men jag är på min vakt vad gäller gnisslande ljud.

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]

God afton, gott folk! Har enligt bilbesiktningen […]