Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kalle45
Hej Har en XC-70 4wd Har nyss bytt hylsan i vinkelväxeln och nu snurrar kardan igen.
Men 4-hjuls driften kopplas inte in när den behövs.
Är det någon på detta forum som kan komma med (riktiga upplysningar om hur haldexen fungerar och inget svammel)
Att haldex kopplingen ska koppla in när differensen mellan framhjul och bakhjul blir någon % förstår jag.
Att det finns en oljepump och en koppling och elektronik begriper jag.
Hur drivs oljepumpen ? Elektriskt eller av kardan. Vad kan vara fel ? Oljepump ? koppling ? elektronik ?
Har sökt felkoder med vida men det finns inga.
Hoppas på bra svar Mvh Hans J
Användarvisningsbild
av wissel
Varför gör du inte en riktig avläsning av bilen med Vida eller motsvarande?
Då får du den informationen du söker.
av kalle45
Det var ju inget sådant svar jag ville ha kära Wissel.
Läs mitt inlägg igen så kanske du upptäcker att jag ju läst av bilen med Vida.!!!!!!
Mvh Hans J
Användarvisningsbild
av wissel
OK men du kan ju "analysera" via Vida vad som felar, typ mäta spänningar osv. inte bara felkoder menar jag....!
av Alexxelax
wissel skrev:OK men du kan ju "analysera" via Vida vad som felar, typ mäta spänningar osv. inte bara felkoder menar jag....!
Hur gör man det? eller vad ska man kolla efter?
av sensonic
Strömförbrukning till pumpen,vill minnas det ska vara runt 1A. Tryck som pumpen ger, svagt minne av >0,35 MPa. Båda värdena med viss reservation och för en -07. Inne i VIDA finns uppgifter om förväntade värden och söker ni på forumet så finns det lite ledtrådar i en annan tråd.

Sedan är det så att Haldexarna funkar lite olika beroende på årsmodell så det är en bra början att berätta vad man har.

Här finns lite info att börja med: https://www.fcpeuro.com/blog/posts/volv ... -explained
Senast redigerad av 1 sensonic, redigerad totalt 0 gånger.
av Alexas
Jag brukar inte svara människor med tråkig attityd som TS verkar ha men jag gör det ändå för att det snart är jul :)

Du kan koppla upp VIDA mot bilen och aktivera vissa funktioner så att du kan följa vad som händer live. Om du t.ex. hissar upp bilen, stänger av antisladd och lägger i 1an och låter hjulen snurra så kan du kolla vad som händer live i parametrarna t.ex. hur väl pumpen i haldex jobbar, strömmen osv osv. På så sätt kan du ringa in problemet. Du verkar ju begripa dig på själva systemets uppbyggnad så det behövs inte tilläggas mycket mer där. I VIDA kan du även hitta detaljerad information om hur systemet fungerar.

Så kör igång vida och kolla styrenheten för AWD live så kanske du hittar något som avviker.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
av rid54
Bilen är framhjulsdriven. I den främre växellådan (motsv) sitter en vineklväxel, som driver en kardanaxel (vinkelväxeln är ju bara för att motor + växellåda sitter på tvären, äldre AWD-bilar med längsgående drivlina hade inte en sådan..). Kardanaxeln är kopplad till den bakre differentialen via en form av lamellkoppling. Den kopplingen är normalt öppen och då finns ingen drivning på bakhjulen, de rullar bara med. Skillnaden i varvtal mellan ingående (kardan) och utgående (bakdiff-pinjong) axel i kopplingen är normalt ingen alls, men det blir lite skillnad när man kör i kurvor. Om kopplingen skulle låsa i det läget, skulle drivlinan belastas med stora krafter, helt i onödan, så det ska inte ske. Om däremot slirning på framhjulen detekteras, dras kopplingen åt och bakhjulen får drivande moment. Troligen finns det nån procentsats som ska överskridas när det gäller varvtal mellan fram- och bahjul innan det ulöser inkoppling av Haldexen. Det är nån dator som sköter beräkningarna. Det verkar sannolikt att denna beräkning även tar med om hastighetsökningen på framhjulen är orimlig snabb. Det sägs att inkoppling sker efter mindre än ett halvt varvs slirande. Hur Haldexenheten gör mer exakt vet jag inte, men det jag läst mig till (bl.a här) är att den jobbar med oljetryck internt för sina manövrer och att trycket byggs upp av en elektrisk pump och regleras med elektriska ventiler. Äldre modeller hade en tryckackumulator, för att kunna reagera snabbt, snabbare än det går att starta en hydraulpump. Det sägs om vissa typer av Haldex-AWD, att det ska vara typ 5% drivning bak även när man kör på plan, torr mark, men det är rätt mycket hokuspokus med det; bakhjulen kan ju liksom inte skjuta bilen framåt fortare än framhjulen drar den. Sen kan bak- och framdiffen ha en gradvis ihopkoppling, men det är en annan sak. Vid slirning ska kopplingen väl i princip låsa så att även bakhjulen kan ge allt mot underlaget.

Edit: I övrigt, vad gäller att hitta fel i systemet, så är det väl som sagts i tråden att felkoder kan ge bra ledtrådar. De kan dock inte alltid ge larm om rent mekaniska fel, som en strippad "hylsa" eller så.

Hej Min syster lämnades bilen på verkst[…]

Vart kan jag kolla luftförvärmningssp[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]

Ja värmaren behövs för att få[…]